Timothy Desmet en Michiel Crommelinck staan aan het roer van Headstart, een ecosysteem dat complementaire groeibedrijven adviseert en samenbrengt. Timothy deed al ervaring op als medeoprichter van het marktonderzoeksbureau Profacts, en Michiel stampte mee Officient uit de grond. Momenteel leiden ze Headstart nog met twee en werken ze vanuit Gent.
“We willen complementaire bedrijven aan onze groep toevoegen zodat we sterker staan naar klanten toe. Zo kunnen we andere oplossingen bieden vanuit de groep”, legt Michiel Crommelinck uit. “Ook kunnen ze op deze manier veel leren van elkaar. Wij zorgen ervoor dat ze elkaar in een informele setting kunnen ontmoeten. Wij bieden met Headstart actieve coaching, we geven advies en helpen ze bijvoorbeeld bij het opstellen van offertes.”
Sapience, een innovatief marktonderzoeksbureau met lokale en internationale klanten als NMBS, Kanaal Z, Upgrade Estate, Securex, Unicredit en Bose, maakt reeds deel uit van Headstart. “Daar komen nu twee start-ups bij die inspelen op nieuwe evoluties en opportuniteiten in hr”, zegt Michiel Commelinck.
Laadpaalinstallateur
Upskill, de nieuwe startup opgericht door Stefaan Hatamian, zal organisaties helpen via proactief advies en digitale oplossingen. Hij heeft een achtergrond in diverse internationale hr-management rollen bij onder andere Volvo Group en Henkel.
“Vorige week nog werd in de media volop aandacht gegeven aan de nieuwe Vlaamse opleiding tot laadpaalinstallateur”, zegt Stefaan. “De diversiteit aan skills en opleidingsnoden als gevolg van technologie en onze economie komt sterk op. Enerzijds zijn medewerkers zich meer en meer bewust van hun skills en hun eigen ontwikkelingsambities. Anderzijds erkennen organisaties steeds meer dat skillsets de basis vormen voor een hr-beleid”, legt Stefaan uit.
Werknemersgegevens
Een andere evolutie, volgens Headstart, is de groeiende hoeveelheid werknemersgegevens, ook wel people data genoemd. Toon Devloo zal met Move37 organisaties helpen om vanuit people data impact te creëren op belangrijke resultaten zoals veiligheid, klantenervaring, kwaliteit en verkoop. Toon Devloo bouwde eerder al een internationale carrière uit in people analytics bij Deloitte.
“Vooral in bedrijven waar de business steunt op medewerkers die in rechtstreeks contact staan met de klant en/of het eindproduct, zien we een grote nood aan het doelgerichter inzetten van people data. Denk maar aan retail, ziekenhuizen, en productiebedrijven”, legt Toon uit.