Het in 2010 van start gegane EcoNation uit Gentbrugge dat onder de merknaam “LightCatcher” hoogtechnologische lichtkoepels produceert en commercialiseert sleepte voor zijn technologie al verschillende bekroningen in de wacht en is bezig met een sterke internationale expansie.
“Vorig jaar kregen we in New York van Bloomberg als enige Europese bedrijf een erkenning als “New Energy Pioneer”, zegt CEO Marc De Groote. “Dat heeft ons geholpen om internationaal meer naambekendheid te krijgen. Momenteel halen we dan ook al 40% van onze omet uit de export, maar dat belet niet dat we ook in eigen land nog forse groeimogelijkheden zien.”
Het bedrijf heeft momenteel zes medewerkers en realiseert een omzet van 2 miljoen euro, maar koestert grote ambities. “Enerzijds investeren we veel in R&D om de bestaande technologie te verbeteren en om nieuwe toepassingen te ontwikkelen en anderzijds willen we onze omzet aanzwengelen door een gezonde en ambitieuze commerciële strategie uit te bouwen voor België, Europa en andere regio’s waar de oplossing pertinent is.”
Het bedrijf kon de LightCatchers onder meer al installeren op de daken van vestigingen van Quick, Lidl en Total. “Traditionele lichtstraten halen veel licht binnen, maar ook heel veel warmte”, geeft Marc De Groote aan. “Daarom moeten veel lichtstraten in de zomer worden dichtgekalkt, zodat binnen dan toch de verlichting moet aangeschakeld worden. Met onze technologie vangen wat probleem op. Op het platte dak van een loods, productiehal of sporthal komt een bolvormige koepel. Die bevat een draaiende spiegel die aangestuurd wordt door lichtsensoren. Zo wordt het zonlicht steeds maximaal naar binnen weerkaatst en vervangt het de normale verlichting zonder dat de temperatuur oploopt. Binnen in het gebouw lijkt de onderkant van de koepel op een klassieke armatuur voor tl-lampen. De elektronica in de koepel creëert een constante lichtsterkte en schakelt de lampen ’s avonds aan als het buiten donker wordt
Door het intelligente gebruik van spiegels blokkeert de LightCatcher dus temperatuurschommelingen en zo kan de verwarming lager in de winter, en moeten bedrijven in de zomer minder geld ophoesten om hun ruimtes af te koelen. Klanten verdienen de investering in de lichtkoepels snel terug door een fors lagere verlichtingsfactuur.”