Voor de bouw van de OCEAN 7 werkt ECO2boats met de Belgische innovatie Ecomp, een composiet dat minstens even stevig is als plastic of glasvezel maar bestaat uit natuurlijke materialen zoals vlas en basalt. Het vlas is van eigen bodem en wordt lokaal verwerkt en geweven. Dankzij die 100% natuurlijke vezels weegt de romp van de OCEAN 7 maar 490 kg, in tegenstelling tot de 1 ton van een traditionele speedboot. Nog een groot verschil: typische glasvezelboten zijn enorm vervuilend, terwijl de OCEAN 7 dankzij de vlasplanten juist 1 ton CO2 uit de lucht haalt.
“Industriële schepen worden in sneltempo vergroend, maar bij de pleziervaart is dit veel minder het geval. Alleen al in de EU zijn er meer dan 5,5 miljoen glasvezelboten en 99% komt terecht op de vuilnisbelt of de bodem van de zee. Met de lancering van de eerste 100% natuurlijke en circulaire speedboot willen we daar verandering in brengen”, zegt Yoni De Munter, founder van ECO2boats.
100% circulair
De speedboot van ECO2boats is niet alleen even veilig en robuust als een traditionele speedboot, maar ook 100% circulair. ECO2boats koopt oude boten terug aan, vermaalt het composiet en hersmelt het naar nieuwe toepassingen zoals de zitting van een stoel. En dankzij de speciaal ontwikkelde epoxylijm zal de OCEAN 7 na een levenscyclus van 50 jaar in de toekomst zelfs herleid worden tot meststof voor de natuur.
Het Kanaal over
Om het prototype van zijn circulaire speedboot te financieren, lanceerde ECO2boats een crowdfundingcampagne op doneeractie.nl. Doel is om tegen 30 augustus 40.000 euro op te halen. Daarnaast zet ECO2boats in op WinWinleningen via PMV/z. Voor de materialen van de OCEAN 7 kan ECO2boats rekenen op de steun van weverij Flaxco in Roeselare (vlas), Basaltex in Wevelgem (basalt) en Timeout (epoxy).
Na uitgebreide tests zal de revolutionaire speedboot in het najaar van 2021 aan het grote publiek worden voorgesteld. En in 2022 wil de start-up met de eerste ecologische speedboot ter wereld het Kanaal oversteken.