De marketing- en communicatiegroep Duval Union heeft een minderheidsbelang genomen in Profacts uit Eke, dat gespecialiseerd is in kwantitatief en kwalitatief marktonderzoek. Profacts werkt voor Belgische en internationale bedrijven en wordt nu dus een belangrijke partner binnen de marketing- en communicatiegroep Duval Union.
Profacts, dat dertig medewerkers heeft, viert eind volgend jaar zijn tiende verjaardag en zette de afgelopen negen jaar consistent een sterke groei neer. Het afgelopen boekjaar (2014-2015) klokte Profacts af op een omzet net boven de 5 miljoen euro.
De oprichters Timothy Desmet en Stijn De Rammelaere werden in 2011 Psycholoog van het Jaar, en in 2014 Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer van het Jaar. Profacts was ook Trends Gazelle in 2014. In de laatste 4 jaar werden ze ook 3 keer genomineerd in de Deloitte Fast50 Belgium – de 50 snelst groeiende innovatieve technologie bedrijven in België.
“Profacts wordt heel belangrijk binnen Duval Union. Veel, zo niet alle marketing- en communicatiebeslissingen zijn immers gebaseerd op onderzoek bij de doelgroep. Naast de opmerkelijke groeicijfers zijn we vooral onder de indruk van de niet aflatende focus op kwaliteit van dienstverlening, en de ontwikkeling van innovatieve onderzoeksmethodes,” stelt Klaus Lommatzsch, Founding Partner van Duval Union.
“We zijn met Profacts gedurende 9 jaar sterk gegroeid, en hebben op korte tijd een plek als belangrijke uitdager op de Belgische markt veroverd. Met Duval Union hebben we een partner gevonden met ervaring en met een directe meerwaarde op het vlak van marketing en communicatie. Ze zijn een ideale partner om onze ambitieuze groei verder te ondersteunen en verder te zetten. Ook het ‘Union model’ met minderheidsparticipaties, waarbij de ondernemers baas blijven in eigen bedrijf en de eigen bedrijfscultuur kunnen behouden, sprak ons bijzonder aan. Het is volgens ons het businessmodel van de toekomst. Onafhankelijk blijven en ons DNA behouden was voor ons héél belangrijk. Dat dit binnen een sterk netwerk mét meerwaarde kan, is voor ons een perfect plaatje. We werken trouwens al een tijdje informeel en productief samen met Duval Union,” zegt Stijn De Rammelaere.
“We voelen dat het netwerkmodel van Duval Union perfect aansluit op onze behoefte aan groei, integratie en innovatie. We kijken bijvoorbeeld uit naar het in de markt zetten van onze nieuwe aanpak rond neuro-marktonderzoek, waarbij we, in nauwe samenwerking met de Universiteit Gent, neurowetenschappelijke methodes en kennis uit de academische wereld vertalen naar toegepast marktonderzoek zonder dure medische beeldvormingstechnieken te gebruiken. Hierdoor wordt neurowetenschappelijk onderzoek toegankelijker, sneller en budgetvriendelijker. Daarnaast komen we in een netwerk met veel expertise in zaken waar klanten wakker van liggen. Denk bijvoorbeeld aan de evoluties op het vlak van digitale transformatie en big data,” zegt Timothy Desmet. “We bekleden een unieke positie op de Belgische markt: we zijn geen onderdeel van een internationale groep maar lid van een innovatieve, toekomstgerichte community. Concreet verandert er uiteraard niets aan onze werking, behalve dat we onze klanten nu veel meer opportuniteiten zullen kunnen aanbieden rond het natraject van onze onderzoeken.”