Dat de laatste fase die pakjes afleggen tot bij de bestemmeling een pak duurzamer kan, is iets wat al langer op de prioriteitenlijst van minister De Sutter staat: “Bezorgers die voor een gesloten deur staan, kunnen de pakketjes achterlaten in pakjesbussen. Daardoor moet er geen twee keer gereden worden voor één levering. Dat is een ecologische winst, vooral op het platteland. Een nieuw koninklijk besluit zorgt er nu voor dat die pakketbussen een volwaardig alternatief worden voor de klassieke brievenbus waardoor meer mensen er één zullen plaatsen.”
Pakjes én brieven
Een onderneming als eSafe speelt daar perfect op in. In Kruisem produceert eSafe pakketbrievenbussen die zowel de foutloze thuislevering van pakjes als van gebruikelijke post mogelijk maakt.
Zaakvoerder Leon Renson ziet een duidelijke trend: “De vraag naar pakketbrievenbussen blijft stijgen, terwijl de verkoop van klassieke brievenbussen stagneert. Dankzij de combinatie met een specifiek vak voor brieven, kunnen die pakketbrievenbussen dan ook perfect de plaats innemen van een klassieke brievenbus. Op dat vlak denk ik dan ook dat de tijd rijp is voor een update van de postwetgeving.”
Sociaal ophaalpunt in Deinze
Minister Petra De Sutter nam vandaag ook een bezoek aan Kenneth Van Damme, die in Deinze een van de eerste particuliere ViaTim afhaalpunten in België uitbaat. ViaTim is een netwerk van particuliere afhaalpunten voor pakjes, als duurzaam en sociaal alternatief voor de booming e-commerce markt.
Een deel van de oplossing ligt volgens de Nederlandse start-up ViaTim in een netwerk van zogenaamde “buurtpunten”. “In Nederland bestaat zo’n net al sinds 2016: 600 particulieren – gepensioneerden, thuiswerkers, studenten, huismoeders of -vaders – nemen er pakketten aan en verzorgen de retours voor hun hele wijk. Intussen behandelen zij samen meer dan 250.000 pakketten per maand”, vertelt Michiel Nieuwkerk, oprichter van ViaTim.
“Zij vormen het fijnmazige distributienetwerk als alternatief voor de vele bestelwagens in de straat. Zo motiveren we met ViaTim om te voet of per fiets pakjes af te halen of af te leveren. Hierdoor vermindert ook de druk op het verkeer een stukje. De Erasmus Universiteit in Rotterdam berekende dat de CO2 uitstoot in de wijk op deze manier zelfs tot 74% kan gereduceerd worden.”
Samenwerking ViaTim en DPD Belux
ViaTim sloeg de handen in elkaar met DPD Belux, waardoor dit initiatief sinds enkele maanden ook in België wordt uitgerold. Frank Jahn, director operations van DPD Belux: “Intussen zijn er in ons land bijna 120 particulieren aangesloten in het netwerk en het is de ambitie om dit verder uit te rollen tot een netwerk van minstens 750 ViaTim Punten in België.”