In een persbericht noemt CEO Guido Vanherpe het ronden van het miljard euro omzet een symbolische kaap. De omzet kwam uit op 1,17 miljard euro, een derde meer dan in 2021. La Lorraine verwijst naar een combinatie van volumegroei en een prijsverhogingseffect.
Een jaar geleden had de groep al belangrijke prijsverhogingen aangekondigd. Desondanks staan de marges onder druk, luidt het, “omdat we de belangrijke inflatoire effecten van grondstoffen, energie en lonen niet volledig konden compenseren”. Met andere woorden: de hogere kosten konden niet volledig worden doorgerekend aan de klanten. Zo daalde de brutowinstmarge (rebitda in verhouding tot de omzet) van 14 procent in 2021 naar 11,7 procent in 2022.
Diepvriesbakkerij
La Lorraine Bakery Group haalde een nettowinst van 34,3 miljoen euro, na 24,9 miljoen euro in 2021. De groep verwacht dit jaar een gestage omzetgroei dankzij onder meer investeringen in nieuwe productiecapaciteit. Zowat de helft van het investeringsprogramma van 200 miljoen euro gaat naar Erpe-Mere, zegt woordvoerster Nele Van Malderen.
“De diepvriesbakkerij daar, die meer dan dertig jaar oud is, wordt volledig vernieuwd”, zegt ze. “Daarbij zal de productiecapactieit worden verdubbeld, met nieuwe productielijnen voor hoogwaardigere producten. Ook de werkgelegenheid op de site zal de komende jaren verdubbelen.” Nu werken er zowat 350 mensen in Erpe-Mere.
De komende vijf jaar wordt een gemiddelde omzetgroei van 10 procent per jaar geambieerd. En tegen de 100e verjaardag in 2039 wil La Lorraine klimaatneutraal zijn op vlak van de eigen CO2-uitstoot.
De bakkerijgroep, een Belgische familiebedrijf, verkoopt verse en bevroren bakkerijproducten aan supermarkten, horecazaken en consumenten in meer dan 35 landen. Ze heeft productiefaciliteiten in 9 landen en telt zowat 4.800 werknemers.