Basalte doet in België bij weinig mensen een belletje rinkelen, maar het is wel een bekende naam in de wereld van Arabische sjeiks, koninklijke families, internationaal bekende topvoetballers, rijke ondernemers en toparchitecten.
Zij doen graag een beroep op de domoticaoplossingen van het Oost-Vlaamse bedrijf, waarbij slimme technologie wordt gecombineerd met minimalistisch design.
Een vijftal jaar geleden liet het bedrijf voor het eerst van zich horen. Toen kreeg Basalte de vraag van Apple om de houders voor de iPad die het ontwikkeld had, te mogen gebruiken in zijn kantoren. Tot op vandaag hangen er Oost-Vlaamse iPad-houders aan de ingang van de vergaderzalen in alle Apple-kantoren.
Wereldwijd merk
Alle producten worden ontworpen en geproduceerd in ons land. Duitsland is de belangrijkste afzetmarkt voor Basalte, naast de Côte d’Azur in Frankrijk, Marbella in Spanje en het Midden-Oosten. Vorig jaar steeg de omzet van het bedrijf met 30 procent tot 11,2 miljoen euro.
Met de intrede van EMH Partners in het kapitaal wil Basalte zijn internationale groei voortzetten, onder meer in de Verenigde Staten. Op korte termijn zal Basalte investeren in een nieuwe showroom in het Duitse Düsseldorf. Plannen voor showrooms in Amsterdam en München liggen ook op de tafel.
“Voor ons is dit een heel belangrijke stap om ons enorm groeipotentieel te kunnen waarmaken”, zegt oprichter en CEO Klaas Arnout. “De tijd was rijp om het eerste wereldwijde luxe designmerk in het domein van smart homes te worden.”
Basalte zal zijn productportfolio verder uitbreiden en ook extra personeel aanwerven.