dsmkeukens2

DSM Keukens viert 100-jarig bestaan

NEVELE – Het belooft een feestelijk jaar te worden voor DSM Keukens, dat in 2019 zijn 100ste verjaardag viert. Doorheen het hele jaar kunnen klanten genieten van verschillende mooie acties. Ook de 136 medewerkers worden in de bloemetjes gezet. Intussen staat de 4de generatie mee aan het roer en telt het bedrijf maar liefst 13 vestigingen verspreid over heel Vlaanderen en sinds kort ook Wallonië. Wat weinig mensen weten is dat er een lange geschiedenis aan dit familiebedrijf met oorsprong in Nevele voorafgaat.

Het verhaal van DSM Keukens begint na de Eerste Wereldoorlog. In 1919 startte Honoré De Geetere, de grootvader van Koen De Schepper, een bescheiden winkel op de markt in Nevele met landbouwmachines en keukengerei. De keuken zoals we die nu kennen bestond namelijk nog niet in die tijd. Dertig jaar later nam dochter Antoinette De Geetere de verkoop op zich. Onder haar impuls breidde het productaanbod keukengerei gevoelig uit. Ze stapte in 1958 in het huwelijksbootje met André De Schepper.

De Schepper-Martens

In 1982 nam hun zoon Koen, op 19-jarige leeftijd, het familiebedrijf over samen met zijn echtgenote Fabienne Martens. Het is daar dat de naam DSM, die staat voor De Schepper-Martens, geboren werd. “Over de typerende kleuren geel en blauw in het logo moesten we niet lang nadenken”, vertelt Fabienne. “Toen mijn man en ik elkaar leerden kennen, reden we toevallig allebei met een Toyota Celica. Hij met een blauwe, ik een goudgele. We vonden het tof om deze kleuren in ons logo door te trekken.”

4de generatie

Met zaakvoerders Koen en Fabienne startte het verhaal van DSM Keukens. Zij zijn op vandaag nog steeds de trotse eigenaars van het succesvolle familiebedrijf. Ook hun kinderen Sofie en Tim dragen bij aan de verdere groei van DSM Keukens. Sofie is reeds 18 jaar aanwezig in het bedrijf en staat in voor de marketing en innovatie. Tim maakte zijn intrede in 2018 en is verantwoordelijke voor de aankoop.

Totaalbeleving

Fabienne vertelt: “We hebben de keukens doorheen de jaren zien veranderen. Waar de keuken vroeger een afzonderlijke ruimte was, maakt deze nu vaak deel uit van de leefruimte en ligt de focus op totaalbeleving. Dat is ook het gevoel dat we met onze toonzalen willen overbrengen.Met een ruim aanbod van 64 tot 75 keukens per toonzaal kunnen klanten er een heleboel inspiratie opdoen, waarna het traject van opmeten, ontwerp, productie en plaatsing in gang wordt gezet. Ons ervaren team van binnenhuisarchitecten en keukenstylisten ontwerpt elke keuken uniek voor de klant. Dat gaat van heel grote stijlvolle opstellingen tot compactere keukens in diverse stijlen.”

Uitbreiden naar Wallonië

Fabienne en Koen gaan ook wekelijks langs bij de verschillende vestigingen. “We vinden persoonlijk contact met onze teams enorm belangrijk”, aldus Fabienne. Intussen telt het bedrijf 13 toonzalen in heel Vlaanderen met een 14de en 15de in het vooruitzicht. Sinds deze zomer heeft het bedrijf ook een eerste vestiging in Wallonië. “Naar de toekomst toe willen we verder uitbreiden in Wallonië. Het is voor ons een uitdaging om ook de Waalse klant kennis te laten maken met het in Vlaanderen alom bekende DSM Keukens.”

100 jaar vakmanschap

Ter gelegenheid van hun 100-jarig bestaan zullen klanten het hele jaar door kunnen genieten van verschillende acties. Ook de 136 medewerkers willen de zaakvoerders heel graag bedanken voor hun jarenlange inzet. Fabienne: “Sommigen onder ons zijn er al bij van in het begin. We zien hen dan ook als familie.” DSM kiest er bewust voor om mensen binnen het bedrijf te laten doorgroeien via interne opleidingen in plaats van externe profielen aan te trekken. “Op die manier willen we onze medewerkers mee laten groeien met het bedrijf.”

Toekomst verzekerd

Koen en Fabienne zijn tevens blij met de instap van hun kinderen in het bedrijf. “We doen het zelf nog altijd heel erg graag, maar weten dat we de fakkel later met een gerust hart kunnen doorgeven.” Dochter en zoon Sofie en Tim De Schepper zijn alvast gedreven en ambitieus: “Momenteel maken we zo’n 4000 keukens per jaar. Dat cijfer willen we graag op een verantwoorde manier optrekken. Hierbij vinden we het belangrijk dat we onze eigenheid als familiebedrijf niet verliezen. Met de campagne rond het 100-jarig bestaan willen we de mensen daarom nog meer laten weten waarvoor DSM Keukens staat.”