North Sea Port

Drijvende lng-terminal in Terneuzen is “niet haalbaar”

REGIO - De bouw van een drijvende lng-terminal in de haven van Terneuzen is op korte termijn niet haalbaar. Dat is de conclusie van Gasunie, de Nederlandse gasnetbeheerder, die uitbreidingen op de import van vloeibaar gas (lng) onderzoekt. De kwestie kwam ook dinsdag ter sprake tijdens een Belgisch-Duitse energietop in Zeebrugge.

In terminals kan lng opnieuw worden omgezet naar aardgas voor op het gasnet. Maar volgens Gasunie is de bouw van een terminal in Terneuzen voor een beperkte periode en op de korte termijn technisch en commercieel niet haalbaar. Terneuzen maakt samen met Gent en het Nederlandse Vlissingen deel uit van de Belgisch-Nederlandse fusiehaven North Sea Port.

Gasunie onderzoekt maatregelen om de Nederlandse importcapaciteit van lng te verhogen. “Dat is noodzakelijk om het wegvallen van Russisch aardgas op te kunnen vangen en de schaarste op de Europese gasmarkt terug te dringen”, aldus de gastransportbeheerder.

De terminal in Terneuzen behoort alvast niet meer tot de mogelijkheden, maar Gasunie blijft andere pistes onderzoeken. Daarbij wordt gekeken naar uitbreiding van de capaciteit in het Nood-Nederlandse Groningen en op de Maasvlakte.

Energietop

De gasbevoorrading blijft in het licht van de Russische invasie in Oekraïne een belangrijk Europees agendapunt. De gasprijs is ondertussen in dalende lijn, maar zorgen over de bevoorrading en verdere afbouw van de afhankelijkheid van Russisch gas blijven spelen.

De kwestie kwam dinsdag aan bod op een Belgisch-Duitse energietop in Zeebrugge. Premier Alexander De Croo ontving er de Duitse bondskanselier Olaf Scholz.

 

Duits Bondskanselier Olaf Scholz ​ en Eerste minister van Alexander De Croo. Foto RR

“Het Belgisch-Duitse overleg levert meteen al mooie resultaten op”, verklaart De Croo in een persbericht. “Zo maken we werk van het koppelen van onze CO2- en waterstofnetwerken. We verdubbelen ook de gasdoorvoercapaciteit naar Duitsland en starten de studie voor de bouw van een tweede elektriciteitskabel die België en Duitsland met mekaar moet verbinden.”