Top,Down,View,Of,Business,Man,Presenting,Sustainable,Idea,To Foto: Shutterstock

Driekwart Belgische bedrijven heeft nog geen duurzaamheidsstrategie: “Het draagt nochtans bij tot een hogere winstgevendheid op middellange termijn”

Nog geen kwart van de Belgische ondernemingen (24%) heeft vandaag een echte duurzaamheidsstrategie. Dat blijkt uit de jaarlijkse bedrijfsbarometer van BDO Belgium. Vanaf volgend jaar is de rapportering hierover verplicht voor grote bedrijven.

ESG staat hoog op de agenda bij Belgische bedrijven. Uit de jaarlijkse bedrijfsbarometer van consultant BDO blijkt dat de focus momenteel ligt op investeringsplannen in groene energie, maar dat die niet altijd in een breder strategisch kader passen. Driekwart van de bedrijven heeft vandaag (nog) geen overkoepelende duurzaamheidsstrategie. Er gaapt wel een kloof tussen de grote bedrijven (> 50 werknemers) en de kmo’s (6-50 werknemers). Vier op de tien grote ondernemingen hebben een duurzaamheidsstrategie, bij de kmo’s is dat beperkt tot 25%.

Nu de verplichte ESG-rapportering voor de deur staat voor (middel)grote organisaties, blijkt dat maar liefst 40% ervoor vreest niet tijdig klaar te geraken. Vooral kmo’s geven aan dat het Europese tempo te hoog ligt voor hen. Onze Belgische bedrijven zetten alvast stevig in op duurzaamheid en geven zichzelf daarbij een 6,7/10. Binnen vijf jaar verwachten ze een score van 7,2/10 te behalen. In zijn jaarlijkse bedrijfsbarometer ging BDO na waar onze bedrijven dan precies op inzetten en waar de hete hangijzers zitten.

Geplande investeringen

De ondernemers die BDO bevroeg voor de bedrijfsbarometer geven aan dat hun ondernemingen de voorbije jaren flink ingezet hebben op environment, de ‘E’ in ESG. Dit deden ze met een investeringsbeleid gericht op het minimaliseren van bedrijfsafval (40 %), het energiezuiniger maken van hun productie (25 %) en het circulair maken van verpakkingen (25 %). De geplande investeringen hangen echter heel nauw samen met het energiebeleid. 17 % van de bedrijven is ondertussen al volledig overgeschakeld op groene energie en 44% is van plan om dat de komende jaren te doen. De groene mobiliteit volgt dezelfde beweging. Vandaag heeft 17% van de bedrijven een volledig groen wagenpark en binnen vijf jaar ambieert 58% een vloot zonder fossiele brandstoffen door nu al uitsluitend elektrische bedrijfsvoertuigen aan te kopen.

Klimaatambities

22% van de bedrijven heeft concrete, meetbare klimaatambities als richtsnoer voor de investeringen in duurzaamheid. 19% volgt een plan dat de sectorfederaties opstelden voor hun leden en 13% laat de ESG-inspanningen certificeren door een onafhankelijke organisatie.

“Wij merken dat een doordachte ESG-strategie vele voordelen biedt”, zegt Ignace Robberechts, adviseur ESG van BDO Belgium. “Het helpt om duidelijk prioriteiten te leggen en om te kunnen beslissen waar wel en niet op in te zetten. Een goede ESG-strategie leidt zo in nagenoeg alle gevallen tot een betere business-strategie en tot een hogere winstgevendheid. Het is vaak ook direct verweven met innovatie, wat bij vele organisaties hoog op de agenda staat. Verder voelen medewerkers zich meer betrokken, nieuw talent is makkelijker overtuigd en bedrijven bereiken nieuwe klanten of meer loyale bestaande klanten. De voordelen van een ESG-strategie manifesteren zich niet altijd meteen op zeer korte termijn, maar dat ze bijdragen tot een hogere winstgevendheid op middellange termijn is in nagenoeg alle situaties aantoonbaar.”

De vraag is vaak ook wie de duurzaamheidsstrategie moet uittekenen. 22% van de bedrijven heeft vandaag een duurzaamheidsmanager in dienst, nog eens 22% is van plan om er de komende vijf jaar één aan te stellen of aan te werven. Het is logisch dat grote bedrijven vaker een duurzaamheidsmanager hebben. Kleinere bedrijven en kmo’s hebben niet altijd de ruimte voor een dergelijke nieuwe functie. “Al is het belangrijk dat ESG niet de verantwoordelijkheid is van slechts één persoon of één afdeling. Om alle kansen te benutten die ESG biedt, is het net nodig dat het volledige management betrokken wordt bij het bepalen van de ESG-doelstellingen en het uitvoeren van de nodige activiteiten.”

“Een ESG-strategie helpt om duidelijk prioriteiten te leggen en om te kunnen beslissen waar wel en niet op in te zetten.”

Ignace Robberechts, adviseur ESG van BDO Belgium

Prijskaartje

Het prijskaartje is de grootste uitdaging voor Belgische bedrijven om de komende jaren verder te vergroenen. Niet alleen de kostprijs van de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen baart hen zorgen, ze vrezen ook dat hun markt en hun klanten (nog) niet bereid zijn om een meerprijs te betalen voor duurzame oplossingen. Grote bedrijven breken zich vooral het hoofd over hoe ze hun groene investeringen rendabel kunnen maken.

Ignace Robberechts: “Door ESG te benaderen vanuit een holistische visie en na te denken over strategische mogelijkheden kan achter de uitdaging vaak een nog grotere opportuniteit worden blootgelegd voor KMO’s. Het is daarom aan te bevelen om ESG niet louter vanuit de verplichte rapportering te naderen.”

Regelgeving

Bij de kmo’s staat nog een andere uitdaging op één: de overvloed aan regelgeving. 35% van de Belgische bedrijven is naar eigen zeggen niet klaar voor de nieuwe EU-richtlijnen voor ESG-rapportering en duurzaamheidsverslaggeving. Bij de kmo’s is dat zelfs 38%. Een derde zegt zelfs niet te weten waar te beginnen.

“Kmo’s worden vaak (onterecht) gedwongen om niet-relevante initiatieven te nemen onder druk van hun klanten en leveranciers”, erkent Ignace Robberechts. “Proactief nadenken over de juiste prioriteiten op ESG-vlak en daar over ook transparant durven communiceren, kan zorgen voor een stroomlijning in de verwachtingen. Hierdoor kan het bedrijf zijn eigen sterktes goed uitspelen in plaats van te proberen ook op minder belangrijke zaken een score te halen.”