GENT – Volvo Trucks neemt met drie voertuigen deel aan het nieuwe event voor de bouwsector, de Matexpo Demo Days in een voormalige zandgroeve in Eigenbrakel. De bezoekers zullen een handige FL 4×4, een slimme FMX 8×6 en een indrukwekkende FMX 10×6 niet alleen kunnen bewonderen, maar ook kunnen testen.
De Demo Days zijn een spin-off van Matexpo in Kortrijk, dé beurs voor de bouwsector in België. Op een aanpalend terrein werden demo’s georganiseerd, maar zowel de standhouders als de bezoekers vonden dat niet de juiste plaats en het juiste moment hiervoor. Daarom werd dit nieuw tweedaags event bedacht, waar alles draait rond werkende machines en rijdende trucks. Het gaat op zaterdag 8 en zondag 9 september door op de Sodewa-site in Eigenbrakel (Braine l’Alleud).
“Volvo Trucks neemt met drie voertuigen deel die geknipt zijn voor de bouwsector en die iets minder gekend zijn. Alle drie hebben eigenschappen die hen uniek maakt”, zegt Philippe Jacquemyns, Product Manager bij Volvo Trucks België.
FL 4X4
Een eerste is een FL 4×4 met kipper. Deze lichte truck is uitermate geschikt voor moeilijke terreinen en is onder andere bestemd voor tuinaannemers en steden en gemeenten. “Hij staat vrij hoog op poten en is bijzonder terreinvaardig, onder andere dankzij zijn Allison-automaat met tussenbak. De bestuurder kan kiezen tussen twee standen: een om op de weg te rijden en een om zich traag door alles te kunnen manoeuvreren”, legt Philippe Jacquemyns uit.
FMX 8×6
De tweede truck is uniek in de sector van de bouwvoertuigen: deze FMX 8×6 schakelt de aandrijving op de voorste as automatisch in en uit. “Normaal gezien worden enkel de twee achterste assen aangedreven, maar wanneer de truck – bijvoorbeeld op zanderige grond – dreigt zich vast te rijden en ook voortractie nodig is, grijpt de Automatic Traction Control (ATC) in. In een fractie van een seconde detecteren sensoren op de achterwielen wanneer de truck tractie begint te verliezen en wordt de aandrijving op de voorste as meteen geactiveerd. Die schakelt zichzelf nadien weer automatisch uit. De truck rijdt met andere woorden enkel in 8×6 wanneer het nodig is”, zegt Philippe Jacquemyns.
Volgens hem komt dat ook het brandstofverbruik ten goede. “Het verbruik daalt met enkele procenten tegenover een truck met permanent ingeschakelde voorste as. In de bouwsector, waar een truck gemiddeld meer verbruikt dan in de transportsector, is dat een belangrijk voordeel”.
FMX 10×6
De derde truck is een extra-robuuste FMX 10×6 Mining concept, die specifiek bestemd is voor de steengroeven en open mijnen. “Dit werkpaard kan zijn technisch gewicht van 68 ton enkel ten volle benutten op gesloten terrein en is voor deze zware taken geoptimaliseerd. Dit is een topvoertuig waarin Volvo Trucks zijn decennialange ervaring in de mijnindustrie heeft samengevat”, zegt Philippe Jacquemyns tot slot.