De gigantische containerkranen waren bijna drie maanden onderweg per schip vanuit Shanghai. Zaterdag werden ze voorzichtig de Antwerpse haven binnengeloodst, maar daarmee zit het werk er nog niet op. “Het afrollen van een kraan van het schip naar de rails op de kaai gebeurt via een speciale loopbrug en neemt zo’n 4 tot 6 uur tijd in beslag”, zegt Jef Lambregts van DP World.
“Het lossen van deze gevaartes is een precair werk. Alle omstandigheden zoals weer, zichtbaarheid, wind en waterstand moeten perfect zijn. De hele operatie duurt ongeveer een week. Hierna gaan we de kranen aansluiten op het hoogspanningsnet, de basisbewegingen afregelen en het containerregistratiesysteem installeren om de kranen tegen de zomer in gebruik te kunnen nemen”, aldus Lambregts.
Over dit type ZPMC-kranen was onlangs nog ophef ontstaan nadat Amerikaanse veiligheidsdiensten hun bezorgdheid hadden geuit over mogelijke spionage van China via deze havenkranen.
DP World stelt dat de nieuwe kranen de site aan het Deurganckdok in staat moeten stellen een sterke volumegroei door te maken. “DP World gelooft sterk in de positie van Antwerpen als wereldhaven en toegangspoort tot Europa”, zegt Dirk Van den Bosch, CEO van DP World Antwerp Gateway. “Met ons wereldwijde netwerk en steeds uitbreidende logistieke diensten willen we de concurrentiekracht van de haven versterken als motor van de Belgische economie.”
LEES OOK. Vingerscan wint aan populariteit in Antwerpse haven