Door de Gentse haven varen wordt duurder Foto: MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Door de Gentse haven varen wordt duurder, maar propere schepen krijgen korting

Vanaf 1 januari wordt het voor schepen duurder om North Sea Port binnen te varen: de fusiehaven indexeert haar tarieven. Zeeschepen die minder uitstoten, krijgen wel een goedkoper tarief.

North Sea Port, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen, verhoogt haar tarieven voor zeevaart, binnenvaart en andere diensten met 3,5 procent. Het grensoverschrijdende havenbedrijf spreekt van een indexering, die ingaat op 1 januari 2025.

Lees ook: Gentse haventopman gooit onverwacht het roer om: “Ik wil me nog één keer smijten in een nieuw avontuur”

“De toename is gekoppeld aan de inflatie in Nederland en België en stelt North Sea Port in staat haar meerwaarde voor de klanten te blijven leveren”, klinkt het.

Verschillende tarieven worden daarnaast aangepast om ze duidelijker en transparanter te maken. Ook de prijs voor zeevaartcontainers verandert, en de kosten voor riviercruiseschepen worden voortaan berekend op basis van de lengte van het schip, in plaats van het aantal passagiers.

Korting

Bepaalde schepen konden tot nu toe een goedkoper tarief krijgen, en dat blijft ook zo. Het gaat om schepen die beter scoren op het vlak van de uitstoot van pakweg stikstof, zwavel en CO2, dan dat er in de wet is vastgelegd. Dat wordt berekend op basis van de Environmental Ship Index (ESI).

“De allerschoonste zeeschepen kunnen korting krijgen op het havengeld”, klinkt het. “Het vergroenen van de haventarieven past bij de inzet van North Sea Port als een duurzame haven.” In 2023 kregen 908 zeeschepen zo’n korting, op een totaal van 8.732. Het gaat dus al om tien procent van de zeeschepen in de haven.