Vandaag werden de 10 winnaars van de 11de Innovatiecampagne bekend gemaakt. Uit 122 inzendingen werden zij verkozen tot dé landbouwinnovaties van het jaar. Met de Innovatiecampagne richt het Innovatiesteunpunt – een initiatief van Boerenbond en Landelijke Gilden in partnerschap met Cera en KBC – zich tot land- en tuinbouwers die met hun bedrijf een verfrissende, vernieuwende richting uitgaan. Ook dit jaar tonen vijf ideeën en vijf realisaties hoe innovatie onze landbouwers steeds weer drijft. Liesbeth uit Nevele en Laurens uit Sint-Gillis-Waas vertegenwoordigen Oost-Vlaanderen alvast met hun vernieuwende projecten.
“Met 122 inzendingen bewijst deze editie opnieuw dat land- en tuinbouwers zelf heel wat goede ideeën en passie voor innovatie hebben”, zegt Stijn Bossin, teamverantwoordelijke van het Innovatiesteunpunt. “Met deze prijs geven we 10 winnaars de kans om hun idee verder uit te werken. Zij ontvangen hiervoor een projectpremie van 2500 euro. Daarnaast stellen we hun idee voor op vijf KBC-innovatieavonden, waardoor ze 2500 andere land- en tuinbouwers inspireren.” Dit zijn innovaties die geboren worden in de praktijk. Dankzij de Innovatiecampagne vinden ze hun weg vanuit het veld of de stal naar een ruimer publiek. Zo kan een kleine verandering op één bedrijf leiden tot vernieuwing en creativiteit in een volledige sector.
Innovatie stuwt landbouwers vooruit
Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak, vaak vanuit een probleem. Dat kan heel dringend zijn, of het gevolg van een idee bij de boer of tuinder dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaat er creativiteit en vernieuwing.
Zo bedacht Liesbeth Lambrecht uit Nevele een nieuwe manier van communiceren over ziektebestrijding. Liesbeth begon op haar paprikabedrijf met een efficiënte en visuele strategie om het personeel te helpen om meer ziekten en plagen te herkennen. Ze begon een gezamenlijke WhatsApp-groep en plaatste een groot tv-scherm in de cafetaria. Er wordt nu sneller en beter gecommuniceerd, de werknemers worden beter opgeleid en Liesbeth zelf is sneller op de hoogte, zodat ze kan ingrijpen wanneer het nodig is.
Laurens Tack creëerde dan weer een online toepassing die alle handelingen registreert op een fruitbedrijf. Dat zorgt voor administratieve vereenvoudiging en geeft snel een zicht op arbeid en rendement. De fruitteler uit Sint-Gillis-Waas heeft nu data van pluk tot verkoop en kan een grondiger kostprijsberekening doen. Agromanager draagt ook bij tot een betere traceerbaarheid van de producten. In de toekomst wil Laurens het systeem nog verder uitbouwen en er ook bespuiting aan koppelen. Agromanager is ook beschikbaar voor andere fruittelers. Zo heeft Laurens intussen al meer dan 100 klanten.
Behalve Liesbeth en Laurens zijn er nog acht andere winnaars. Een kort overzicht van al de winnende ideeën en meer informatie over de boeren lees je op hier.
De stem van het publiek
Een professionele vakjury koos de 10 winnaars maar via internet en sociale media kan het grote publiek ook zijn eigen winnaar aanduiden. Stemmen voor deze publieksprijs kan vanaf 15 november tot 31 december (middernacht) via www.innovatiesteunpunt.be/wedstrijd. De winnaar van de publieksprijs krijgt een bedrijfsreportage op PlattelandsTv. Wie stemt, maakt trouwens kans op een VIP-arrangement voor de Ronde van Vlaanderen.