Het initiatief kwam van de krant Het Laatste Nieuws, die de applicatie toegankelijk maakt via haar website. Fietsers kunnen met de toepassing locaties aangeven telkens wanneer ze zich in een onveilige situatie bevinden.
“Het kan dan gaan om slechte verlichting, een gat in het wegdek of een gevaarlijke verkeerssituatie”, legt zaakvoerder Pieter Van Peteghem uit. “Gebruikers kunnen dan zelf een beschrijving toevoegen en foto’s opladen.”
Digitale oplossingen
Antenna, met een kantoor in de Gentse haven, is niet aan haar proefstuk toe. “We hebben al heel wat interactieve kaarten gemaakt”, vertelt Van Peteghem. “We bieden digitale oplossingen aan voor bedrijven met aandacht voor esthetiek en techniek. Zo helpen we bedrijven moderniseren.” Het softwarebedrijf bestaat vier jaar en telt intussen 11 medewerkers.
Beleidsmakers wakker schudden
Het doel van de applicatie is voor de zaakvoerder zonneklaar. “Het probleem dat we ‘aankaarten’ is maatschappelijk erg relevant. Het is ook een manier voor fietsers om slechte ervaringen te delen met anderen. Op het einde van de rit gaan we dan alle data bundelen in een allesomvattend rapport. We willen daarmee het een en ander in gang zetten en beleidsmakers wakker schudden.”