NAZARETH – De kledingsector staat al een tijd onder druk, evenals de rendabiliteit. De concurrentie is bikkelhard en de veranderingen volgen elkaar pijlsnel op. Toch blijf je als ondernemer verantwoordelijk om het welzijn van de mens – klanten, medewerkers, leveranciers – te verbeteren. Dat zegt Dirk Perquy, die het Belgische kledingbedrijf Terre Bleue leidt. Hij deed zopas zijn verhaal in het magazine van de ngo Ondernemers voor Ondernemers, een organisatie die bedrijfsleiders positief wil stimuleren om ook aandacht te hebben voor de problematiek in het zuidelijk halfrond.
“Het zou goed zijn mocht mijn sector wat meer maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen”, aldus Perquy. “Zingeving in brede zin van het woord is absoluut relevant in zakendoen van vandaag. Kleding is voor veel mensen helaas een wegwerpproduct geworden door de enorme opmars van ultra goedkope kledingmerken. Gelukkig zijn er ook heel wat consumenten die voor authenticiteit, kwaliteit en ethiek blijven kiezen. Wij willen met Terre Bleue een Belgisch merk zijn met een maatschappelijke meerwaarde. We schreeuwen dat niet van de daken, maar al wie van dichtbij met ons bedrijf te maken heeft, zal ervaren dat wij gevoelig zijn voor bepaalde waarden. Onze medewerkers weten dat we respect, eerlijkheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel voeren.”
Toekomst van de kinderen
Maar bij Terre Bleue wordt ook verder gekeken. “Onze medewerkers waarderen dat we Ondernemers voor Ondernemers al jarenlang steunen”, zegt de CEO. “Toen de vzw zijn rol als matchmaker tussen ondernemers van hier en ondernemerschap in het Zuiden kwam toelichten, was ik snel te vinden voor de formule.” Ondernemers voor Ondernemers is meteen op zoek gegaan naar een project van een ngo, dat bij zijn bedrijf paste. Dirk Perquy wilde vrouwelijk ondernemerschap steunen. In het Zuiden zijn vooral zij bekommerd om de toekomst van hun kinderen. “Het is van groot belang dat kinderen er naar school kunnen gaan, want precies dat is de belangrijkste stepstone naar duurzame ontwikkeling, welvaart en democratie”, zegt Dirk Perquy. “Daarnaast hoopten we een project te vinden met een knipoog naar onze merknaam Terre Bleue. Het zou iets met water worden dus.”
Waterproject
Dirk Perquy was meteen gewonnen voor een waterproject van de ngo Protos. In Burundi was er nood aan landbouwirrigatie want op de hellingen van de vele heuvels spoelde de oogst van landbouwgewassen geregeld weg. Vrouwen, veelal weduwen na de genocide in Rwanda, legden er erosiegreppels aan en konden de grond nadien bewerken. Er werd ook een ingenieus systeem van afvalwaterreiniging opgezet om de grond te kunnen bemesten. Zo konden de vrouwen een handeltje opzetten in de groenten die ze er succesvol kweekten. Terre Bleue stapte in het project toen het al op gang was getrokken. Nu, vijf jaar later is het afgerond en kunnen deze vrouwelijke mini-ondernemers op eigen kracht verder. “Wat ik zo mooi vind aan Ondernemers voor Ondernemers is dat ze van duurzaamheid een speerpunt maken”, aldus nog Perquy. “Ze werken alleen met ngo’s die verzekeren dat ontwikkelingsprojecten niet zullen stilvallen. Helaas gebeurt dat maar al te vaak in het Zuiden. Protos trekt zich pas terug uit het project als ze weten dat de vrouwen volledig zelfredzaam zijn geworden. Nadien worden ze nog verder opgevolgd.”
Appel aan andere ondernemers
Terre Bleue stapt nu in een nieuw waterproject van Protos in Haïti. Opnieuw zal het vrouwelijk ondernemerschap ondersteunen. “Ondernemerschap in het Zuiden steunen is bovendien in ons eigen belang”, vindt Perquy. “Want als mensen daar geen kansen krijgen, zal de vluchtelingenstroom alleen maar toenemen. Wij ondernemers zetten dingen in de samenleving in beweging. Waarom zouden we dat ook niet in het Zuiden doen?”