Dirk De Cock: "KMO heeft steeds meer nood aan externe begeleiding"

ddcEr lijkt de jongste jaren een wildgroei te zijn ontstaan in het aantal zelfstandige KMO-consultants. Volgens Dirk De Cock uit Lokeren, die zich met zijn bedrijf DDC Consultancy ook op die markt begeeft, zijn ze meer dan ooit nodig om de bedrijfsleiders in deze moeilijke tijden te helpen.

Moeilijk

“Meer dan ooit is er behoefte aan expertise en advies bij KMO-bedrijven”, zegt hij. De economische crisis die ons al sinds 2008 in de ban houdt, de globalisering en digitalisering, het vrije handelsverkeer, de bikkelharde concurrentie in zowat alle bedrijfssectoren en de toename van de impact van internet, nieuwe technologieën en sociale media op businessvlak hebben ervoor gezorgd dat nogal wat  KMO-bedrijfsleiders het niet bepaald onder de markt hebben. Hoewel ze onverdroten hard werken, is het moeilijker om te groeien omwille van de hoge loonkosten, de  prijsdruk, de hogere eisen van de klanten, het feit dat banken moeilijker met krediet over de brug te komen en de zware zoektocht naar geschikte medewerkers.”

Verandering

Volgens Dirk De Cock ondervinden tal van ondernemers aan den lijve dat stilstaan achteruit gaan is. Ze zijn verplicht om zichzelf  en hun zaak fundamenteel in vraag te stellen. Bieden ze nog de juiste producten en diensten aan? Gebruiken ze de juiste distributie- en communicatiekanalen? Hoe kunnen ze hun medewerkers motiveren? Werkt hun organisatie nog naar behoren?   “Een antwoord vinden op al die vragen en het roer omgooien om de uitdagingen aan te kunnen, is loodzwaar, zoniet onmogelijk voor wie het allen wil aanpakken”, zegt Dirk De Cock, die zich kan beroepen op 25 jaar managementervaring in Belgische en internationale bedrijven om de KMO te ondersteunen. Zijn klanten zijn dan ook in diverse sectoren actief. Het gaat onder meer om een tandheelkundig labo, een interieurzaak, een varkensslachthuis, een carrossier, een handel in slaapcomfort, een producent van tegelkasten en een transportbedrijf.

Externe kijk

Met een blik van buitenaf is het volgens De Cock gemakkelijker om de problemen aan te pakken of om de koe daadwerkelijk bij de horens te pakken. “Want sommige bedrijfsleiders weten wel waar het schoentje knelt maar het ontbreekt hen aan tijd of aan de precieze vakkennis om daadwerkelijk in actie te schieten.” Bedrijfsleiders zijn gelukkig minder huiverachtig geworden dan vroeger om hulp van buitenaf in te roepen. “En het is ook betaalbaar”, verwijst De Cock naar de KMO-portefeuille waarmee de Vlaamse overheid gestructureerd advies aan KMO’s in belangrijke mate subsidieert. “Daardoor  is de drempel voor KMO’s, die slechts de helft van de factuur van de consultant moeten betalen,  om samen te gaan werken met een externe bedrijfsconsultant in belangrijke mate verlaagd.” Ook de komende jaren verwacht Dirk De Cock daarom dat de vraag van de KMO’s naar extern advies zal blijven stijgen.