thumbnail_Digitalisering_vastgoed

Digitaal vastgoed kopen, hoe gaat dat? Een blik achter de schermen…

GENT – De vastgoedsector staat niet meteen gekend om z’n innovatie, maar die indruk hoeft niet per se waar te zijn. Tal van bedrijven zetten de afgelopen weken sterk in op digitalisering om hun vastgoedactiviteiten te bekrachtigen. Sander Vermeulen, manager in Business Development bij vastgoedspeler Bricks & Leisure, werpt een blik achter de schermen.

“In het begin vroegen we ons af hoe alles ging lopen, maar de overstap naar een systeem met videoconferenties verliep heel vlot eigenlijk”, vertelt Sander Vermeulen. “Zo kunnen klanten onder meer een aankoopcompromis op digitale wijze tekenen, via software die door het CIB werd aangeraden, of hun akte digitaal tekenen, onder toeziend oog van de notaris. Daar is er een nieuwe wet voor ontworpen en we merken dat die heel goed werkt. Onze verkopers krijgen zelfs hartverwarmende berichtjes van klanten toegestuurd om hen te bedanken. Dat doet deugd.”

Vooral investeringsvastgoed

Vooral bij investeringsvastgoed lijkt er geen probleem te zijn. “Mensen die op zoek zijn naar een appartement om zelf in te wonen, willen het uiteraard eerst bezichtigen. Maar dat blijkt voor investeerders minder van belang. Zij zijn vooral op zoek naar een zorgeloze investering dat rendement met zich meebrengt, en dat kunnen we nog steeds bieden.”

Markt laten heropleven

Er heerste voor het coronavirus al wat onrust op de woningmarkt, wat natuurlijk alles te maken heeft met het einde van de woonbonus, en dat is sinds de coronamaatregelen niet veel beter. De volledige impact van het virus kan nu nog niet ingeschat worden, maar de Belgische woningmarkt bewees in 2008 al eerder dat het zich snel kan herstellen van een dipje.

“Als investeerders nu blijven kopen, dan geeft dat vertrouwen in de markt. Met onze digitale middelen hopen we daartoe een steentje bij te dragen. In combinatie met de historische lage rente, kan de markt zo snel weer heropleven,” aldus Sander Vermeulen van Bricks & Leisure.