Marketing is het steeds zoeken naar een goede balans tussen het bereiken van de publiciteitsdoelen en het efficiënt gebruik van marketing budget. Daarom is het pay-for-performance systeem van Landing Partners zo aantrekkelijk. Zeker in tijden van crisis wint het idee meer en meer supporters. Voor Landing Partners, dat ontstond in 2019 toen mede-zaakvoerder David Vandenbossche de dienstverlening van videomarketingbedrijf Landing Videos wilde uitbreiden, is dit de evidentie zelf: “Het direct linken van kosten aan opbrengsten creëert niet alleen stabiele cash flows voor de bedrijven, maar toont ook ons vertrouwen in onze dienstverlening.”
Alle de neuzen in dezelfde richting
Een bedrijfsleider is gebrand op het maximaal benutten van zijn publiciteitsbudget met, liefst, een direct resultaat in de zin van extra verkoop. Anders lijkt de uitgave nutteloos. Zonder dat de verloning of het resultaat is gelinkt aan de uitgaves van de marketing zullen veel bedrijfsleiders altijd sceptisch blijven.
En dat probleem is precies waar Landing Partners zich in heeft vastgebeten en vormt de oorsprong van hun innovatieve aanpak. Meer nog ze trekken de “pay-for-performance” volledig door. Niet alleen factureren ze aan de hand van de performance, ook de verloning van hun eigen team is gelinkt met performance van hun klanten. “En dat werkt”, volgens zaakvoerder Anthony Bafort. “Met deze aanpak is ons team volledig gefocust op het behalen van goede resultaten voor de klanten. Because that’s what matters.”
Geen consultants, maar online verkoop partners
Landing Partners beweert zo ook de eerder negatieve perceptie over consultants op verschillende vlakken om te draaien. Ze noemen zichzelf dan ook eerder ‘de online verkoop partner’ of ‘de gérant van de online winkel’ dan ‘de digital marketing consultant’. Anthony: “Met onze unieke aanpak maken we komaf met twee vooroordelen waar “brains for hire” van consultants vaak problemen mee hebben. Zo heerst het idee dat consultants zich enkel bezighouden met het conceptuele, zonder in het veld het echte werk doen. Ten tweede wordt weleens gezegd dat consultants worden betaald voor het maken van slides in plaats van resultaten te halen. Toch is een goed idee volgens ons weinig waard zonder goede executie.”
Van Lokale problemen naar Internationale ambities
Landing Partners heeft al tientallen pay-for-performance overeenkomsten lopen met onder andere Lifestyle brands J-Line, Woodyfence en Oystershell en Fashion merken als Saint Basics, Nathalie Vleeschauwer, Filles A Papa en AO76.
Zoals Anthony zegt: “In deze sectoren is er aan creativiteit en content geen gebrek. Het komt er gewoon op neer om deze op een juiste manier zichtbaar te maken of in te zetten. En dat is de kracht van onze partnerships; de merken zorgen voor de sterke branding en content en wij gaan deze vertalen naar extra online verkopen. Gezien onze jarenlange expertise in deze specifieke sector hebben wij zeer veel best practices te delen, kunnen we snel benchmarken en weten we precies wat werkt en wat niet. Een aanpak die nu ook zijn vruchten begint af te werpen op de Franse en Nederlandse markt.”