Het Internet of Things (IoT) is nog jong en lijkt momenteel vooral op een speeltuin voor gadgetliefhebbers en technologiebedrijven. Toch gaat het allemaal sneller dan velen van ons denken. Het is goed mogelijk dat bedrijven die de komende vijf tot tien jaar geen IoT-strategie ontwikkelen ten dode zijn opgeschreven.
“Er zijn ongetwijfeld bedrijven die zelf nooit een inhoudelijk bijdrage zullen leveren aan het Internet of Things en er geen producten of diensten voor zullen ontwikkelen”, relativeert Chris Raman van de eerste Europese IoT-incubator Ajuinlei 1 in Gent. “ Maar één ding is zeker: elk bedrijf zal eerder vroeg dan laat gebruik maken van de informatie die via het Internet of Things beschikbaar komt.De reden is eenvoudig. Allerlei sensoren en apparaten kunnen continu en onvermoeibaar informatie over bedrijfsprocessen en -middelen verzamelen, waarmee bedrijven hun dienstverlening kunnen verbeteren. Een IoT-strategie zal op termijn voor elk bedrijf een bittere noodzaak zijn.”
Het idee achter het Internet of Things is niet nieuw. Er werd 20 jaar geleden al over gesproken, maar dan onder de term “ubiquitous computing”. De prijs van technologie is de afgelopen jaren zoveel gedaald, dat dit idee nu realiteit aan het worden is. Steeds meer apparaten zijn voorzien van software, sensoren en een netwerkverbinding.
In de logistiek zijn daarvan al duidelijke voorbeelden te zien. Pakketten en goederen worden door sensoren in magazijnen en vrachtwagens van begin tot eind gevolgd en bijgehouden in centrale logistieke systemen. Er zijn dus geen papieren paklijsten meer nodig of handmatig werk om de overdracht te registreren. Alles gaat automatisch en informatie is altijd direct digitaal beschikbaar. Met al die gegevens kunnen de processen continu bijgestuurd worden, zodat het vervoer op de meest kostenefficiënte manier gebeurt.
Maar zoals de term “ubiquitous” al zegt, zullen die sensoren uiteindelijk in alle aspecten van ons leven een rol gaan spelen, ook buiten de logistiek. Denk aan de zorg, waar wearables de gezondheidstoestand van mensen gaan meten. De energiemarkt, die steeds meer gebruik maakt van op afstand uitleesbare energiemeters en de maakindustrie die steeds meer bedrijfsprocessen met genetwerkte machines automatiseert.
“Er zijn nog maar weinig bedrijven die al een idee hebben over de impact die IoT op hun markt en bedrijfsmodel zal hebben”, zegt Chris Raman. “Ons incubatiecentrum wil hen daarom op weg helpen om aan een eigen IoT-strategie te werken.”