Het Gentse DEER LORD GAMES, dat gezelschapsspellen bedenkt en uitwerkt, is een stap dichter bij de wereldmarkt. De start-up heeft een overeenkomst met Publisher Services Inc. te pakken. Dat is wereldwijd één van de belangrijkste distributeurs van gezelschapsspellen. Grote Amerikaanse warenhuisketens zoals Target, Walmart en Barnes & Noble loeren nu om de hoek.
DEER LORD is een kaartspel waarbij opdrachten moeten worden vervuld zonder dat je medespelers beseffen dat je kaartjes aan het uitvoeren bent. Het komt erop neer je vrienden te misleiden, manipuleren en verwarren. Ontwerpers en bedenkers van DEER LORD, Dries De Geyter en Dennis Lippens, durven al te dromen van nieuwe speledities. “Dit opent veel deuren. We dromen van nog meer uitbreidingen, gebaseerd op populaire franchises. Een Star Wars of Harry Potter DEER LORD, bijvoorbeeld, lijkt ons geweldig en wordt nu ook echt mogelijk.”
Met de overeenkomst behoudt DEER LORD GAMES de controle over alle toekomstige spellen en uitbreidingen. De spelregels blijven bovendien zoals ze zijn. Beide zaakvoerders vinden het belangrijk dat de spelervaring van hun spel intact blijft. De doos van het spel wordt wel opnieuw ontworpen zodat alle uitbreidingen, momenteel drie, erin kunnen. “Op SPIEL16, de grootste spelletjesbeurs ter wereld, in het Duitse Essen hebben we ons spel geïntroduceerd. Verschillende grote spelers vochten daar voor de rechten van ons gezelsschapsspel. De interesse van Amerikaanse bedrijven is niet verwonderlijk. Sociale spelletjes die sfeer brengen, zijn daar heel populair. Europa houdt vooral van de klassieke bordspellen, maar dat lijkt nu snel te veranderen.”
Tot januari 2017 blijft de verkoop van DEER LORD nog in Belgische handen. Het gezelschapsspel is enkel in het Engels en via de webshop verkrijgbaar. DEER LORD GAMES maakt deel uit van start-up community Start it @kbc, dat innovatief ondernemerschap ondersteunt. De onderneming werd op 1 januari 2016 opgericht dankzij een succesvolle crowdfunding campagne.