Het nieuwe magazijn zal instaan voor de opslag en distributie van producten in de gezondheidszorg. Het gaat dan om materialen voor klinische proeven, geneesmiddelen voor mensen, medische apparaten, natuurlijke gezondheidsproducten, diergeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.
Dat is een sector die sterk vertegenwoordigd is in Gent, met een actieve ‘healthtech cluster’ in het zuiden van de stad. Maar medisch materiaal vervoeren is niet eenvoudig. Er gelden strenge normen, en daar wil DSV op inspelen.
DSV is een beursgenoteerde wereldspeler die in 80 landen 75.000 mensen in dienst heeft. Het bedrijf is vandaag al actief in het Gentse, waar nu al 300 à 400 mensen werken. Maar de onderneming ziet toekomst in de expansie van de Belgische healthtech en wil dus stevig uitbreiden.
-40 graden
Het nieuwe magazijn aan het Kluizendok zal 6.000 vierkante meter temperatuurgecontroleerde opslagruimtes bevatten. Daar kunnen geneesmiddelen en producten worden bewaard op temperaturen van 2-8 graden Celsius, -20 graden en -40 graden. Een afzonderlijk gedeelte dient voor de opslag en distributie van gevaarlijke goederen.
DSV ziet de site aan het Kluizendok als een “ideale uitvalsbasis om Europa te kunnen bedienen.” Vanuit North Sea Port zullen de goederen van en naar het Europese achterland worden vervoerd via wegtransport, met zeeschepen, binnenvaartschepen of per spoor. Het magazijn krijgt 110 docks waar vrachtwagens kunnen laden en lossen.
“Dit ultramoderne warehouse zal onze klanten voorzien van alle faciliteiten welke zij nu en in de toekomst nodig hebben”, zegt Peter van der Maas van DSV Solutions Benelux.
350 jobs
DSV gaat op zoek naar 350 mensen voor de nieuwe site, zowel operationele krachten aan als technici, ingenieurs en boekhouders… Eind 2024 zou het magazijn in gebruik moeten zijn. Maar om de nodige werkkrachten te vinden moet het bedrijf wel concurreren met andere werkgevers die in de Gentse haven op zoek zijn naar arbeidskrachten.
Daarom wil DSV tonen dat personeel er gewaardeerd wordt. Er wordt zwaar ingezet op automatisatie van administratieve en repetitieve taken en er komt een onbemande catering komen die dag en nacht in maaltijden voorziet. “Dit wordt de aantrekkelijkste werkplek binnen de logistiek in de regio Gent”, maakt van der Maas zich sterk.
De investering van de Denen is een opsteker voor North Sea Port, de fusiehaven van Gent, Terneuzen en Vlissingen. “Deze nieuwe investering zorgt niet enkel voor extra jobs, het geeft ook blijk van het volste vertrouwen in wat we als haven te bieden hebben inzake locatie, infrastructuur en achterlandverbindingen richting Europa”, zegt haven-CEO Daan Schalck.