AALST – Met 8 zijn ze. De start-ups die dit jaar mogen deelnemen aan het Gentse acceleratorprogramma van The Birdhouse. Elke week stellen we er eentje aan u voor. Crimibox verkoopt onopgeloste moordzaken. Voormalig lid van de federale politie Jimmy Cowe haalde het concept, dat al enige tijd in Amerika bestond, naar België. Haal de detective in jezelf naar boven met deze interactieve boxen vol bewijsmateriaal, politiedossiers en leuke gadgets.
Crimibox is een spel. Niet zomaar een bord- of gezelschapsspel, maar een spel waarbij de grens tussen fictie en realiteit vervaagt. Deelnemers krijgen een onopgeloste moordzaak opgestuurd. De box is voorzien van het volledige politiedossier (relaas van de feiten, telefoongegevens, resultaten van het labo,…), enkele bewijsstukken gevonden op de plaats delict en een aantal gadgets, want detective spelen doe je natuurlijk in stijl. Er zit geen handleiding bij, je zal zelf moeten bedenken hoe je de moord kan oplossen.
De moordzaken zijn interactief. Zo zal je ook online aan de slag moeten. Het Instagram- en Facebookprofiel van het slachtoffer of de verdachten onderzoeken, de inhoud van haar computer bekijken, locaties op google maps opzoeken,… Via een chatbot kunnen de deelnemers daarnaast allerhande acties laten uitvoeren zoals huiszoekingen en invallen. Deze kunnen ze dan volgen via opgenomen videobeelden.
Mooie omzet
Crimibox bracht zijn eerste moordzaak uit in juli 2017. Intussen heeft de start-up zo’n 4.000 klanten. “The Birdhouse koos ons volgens mij omdat we een leuk en uniek concept hebben, maar tevens mooie omzetcijfers kunnen voorleggen. Zo haalden we dit jaar meer dan 100 000 euro omzet en dit stijgt nog elke maand”, vertelt Jimmy Cowe, die het unieke concept samen met zijn vriendin Kelly Schrader uitwerkte.
Het spel speel je uit op een avond, maar in de ontwikkeling ervan kruipt veel meer tijd. “Eén box betekent al snel een maand intensief werken”, vertelt Jimmy. “Om er een aantal per jaar te kunnen uitbrengen, laat ik me bijstaan door freelancers. Eentje helpt bij het creëren van de boxen, een ander bij het IT-luik.”
Voor onder de kerstboom
Vorige week lanceerde Crimibox een gloednieuwe moordzaak. “We hebben veel geleerd uit de voorgaande moordzaken. De spanningsboog wordt steeds beter. Het is vooral een leuk cadeau voor mensen tijdens de feestdagen. We verwachten dan ook dat de verkoop hiervan de komende weken de lucht in zal gaan.”
4 moordzaken per jaar
“In 2019 willen we met een nieuwe formule starten. Via een lidmaatschap kunnen abonnees dan 4 moordzaken per jaar ontvangen”, zegt Cowe. “Nu verkopen we enkel in Vlaanderen en Nederland, maar ik zou het concept ook graag in andere landen lanceren. Hiervoor verwachten we vooral dat de begeleiding van de mentoren een enorme meerwaarde zal zijn. Ten slotte zouden we ook graag extra kapitaal ophalen via The Birdhouse.”