thumbnail_shutterstock_1165233154

De nieuwe lichting van Start it @KBC: Umbi, de Uber-ervaring bij consultaties in het ziekenhuis

DEINZE – Onlangs verwelkomde start-up accelerator Start it @KBC maar liefst 65 nieuwe start-ups. Onder hen ook 13 Oost-Vlaamse ondernemingen. Made in stelt hen de komende weken graag aan u voor. Vandaag: Umbi, een mobiele app die patiënten begeleidt doorheen het hele traject, startend bij het maken van een afspraak tot de consultatie bij de arts en uiteindelijk ook het online betalen van de factuur. “Met COVID-19 zetten we extra in op de no touch patient flow, die dankzij Umbi heel wat vlotter verloopt.”

Na 12 jaar gewerkt te hebben als management consultant in grote bedrijven en het optimaliseren van de producten en processen van anderen, kreeg Oost-Vlaming Bart de Wulf goesting om met een eigen product bezig te zijn. Samen met Prof. Dr. Peter Verdonk en vier co-founders Olivier De Boeck, Jan Stinissen, Filip Bourgonjon en Eddy Janssen richtte hij Umbi op.

“Het idee kwam vanuit de orthopedische praktijk in AZ Monica. Dit ziekenhuis behandelt een groot volume aan patiënten en wilde deze flow zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Bovendien ervaart de patiënt, los van het feit dat de medische zorg op topniveau is, vaak niet zo’n aangename beleving omwille van bijvoorbeeld lange wachttijden, weinig informatie,…”, vertelt Bart. “Om dat probleem aan te pakken, ontwikkelden we de app Umbi.”

Umbi begeleidt je door je consultatie

Umbi bestaat uit twee componenten. In eerste instantie is het een companion app waarmee de patiënt de hele consultatie kan doorlopen. “Dit start bij het zoeken van een arts, maken van een afspraak, aanmelden in het ziekenhuis en bekijken van de wachttijd tot uiteindelijk het betalen van de consultatie en de parking en het geven van feedback”, legt Bart uit. “Het is dus een allesomvattende app voor poliklinische consultatieflow, volledig gericht op het gebruiksgemak van de patiënt.”

Een tweede component is gemaakt voor de arts. “Het is als het ware de cockpit voor de dokter waarin we allerlei tools voorzien om zijn consultaties zo optimaal mogelijk te beheren. Dit zijn zaken zoals kijken welke patiënten zijn aangekomen, wie zich in welke ruimte bevindt, wie de volgende patiënt is, communicatie met het verplegend personeel,…”

Alles in 1 handige applicatie

Voor elk van de stappen die Umbi covert, bestaan er allicht al individuele applicaties of platformen. Zo hebben vele ziekenhuizen een online afspraken systeem, een kiosk om je aan te melden of een automatische facturatie, maar wat de Oost-Vlaamse start-up uniek maakt is dat ze het voor de patiënt allemaal in 1 handig te gebruiken applicatie gegoten hebben.

 

Boost door COVID-19

Met de komst van COVID-19 is Umbi extra gaan inzetten op de no touch patient flow. Bart: “Bij de herstart van de consultaties binnenkort is het de bedoeling dat patiënten niet op elkaar gepakt in een wachtruimte gaan zitten. Met onze app kunnen ze buiten het ziekenhuis in hun wagen of in een grote ruimte wachten en juist op tijd binnengeroepen worden. Daarnaast hebben we ook videoconsultaties geïntegreerd in het platform. Ten slotte is het een groot voordeel dat de patiënt via Umbi met zijn smartphone onmiddellijk een contactloze betaling kan uitvoeren.”

“Dit zijn zaken die we sowieso wilden realiseren, maar het coronavirus heeft alles wel in een stroomversnelling gebracht”, gaat Bart verder. “Voor onze bestaande klanten hebben we aan het begin van de lockdown ook specifieke functies ontwikkeld om alle consultaties met 1 druk te annuleren. Nu alles terug stilaan op gang komt, zorgen we ervoor dat patiënten automatisch worden uitgenodigd om een nieuwe afspraak te maken. Dit betekent een enorme tijdsbesparing voor de administratieve dienst van ziekenhuizen.”

20.000 consultaties

Op dit moment werken AZ Monica, AZ Klina en het UZ in Antwerpen al met Umbi en zijn de besprekingen volop aan de gang met een vijftal andere ziekenhuizen. In totaal gaat het voorlopig over bijna 20.000 consultaties die via Umbi verliepen. “De bedoeling is om in eerste instantie zoveel mogelijk Belgische ziekenhuizen aan te sluiten op het systeem, maar we kijken ook meteen verder naar andere Europese landen. De flow van consultaties is namelijk heel universeel toepasbaar in verschillende landen.”

Artsen en administratieve medewerkers zijn alvast zeer enthousiast. Ze wijzen vooral op de grote tijdsbesparing en het makkelijk communiceren met de verschillende personen die bij een consultatie betrokken zijn. Voor patiënten is het dan weer heel fijn dat ze 24 op 7 via slechts één applicatie al hun raadplegingen kunnen opvolgen en sturen.

Referentie in Europa

“In een ideale wereld is er slechts 1 applicatie waarmee je kan zoeken naar het type zorg dat je nodig hebt, waar je dit kan verkrijgen en waar de wachttijd op dat moment het kortste is, waarna je meteen een afspraak kan inplannen”, droomt Bart luidop. “En natuurlijk wil Umbi graag hiervoor de referentie worden in Europa.”

Umbi telt intussen 15 medewerkers en groeit aan een sneltempo verder. De start-up is daarom op dit moment ook op zoek naar investeerders. “Als je snel vooruit gaat, heb je ook veel kapitaal nodig om die groei te bestendigen”, besluit Bart.