thumbnail_screen

De nieuwe lichting van Start it @KBC: Trensition biedt je organisatie een blik in de toekomst

GENT – Onlangs verwelkomde start-up accelerator Start it @KBC maar liefst 65 nieuwe start-ups. Onder hen ook 13 Oost-Vlaamse ondernemingen. Made in stelt hen de komende weken graag aan u voor. Trensition levert 100% datagedreven inzichten in de verschillende trends die zich afspelen binnen uw sector of regio. Dit op maat van jouw specifieke situatie of organisatie. “Dankzij onze trendrapporten kunnen bedrijven strategische beslissingen sturen en concurrentieel voordeel halen in de toekomst.”

Trensition werd opgericht in oktober 2019 door Mike Vanderroost (40), Vincent Defour (40) en Mathias Colpaert (30). Mike komt oorspronkelijk uit de academische wereld. Hij behaalde na zijn studies Burgerlijk Ingenieur Natuurkunde een doctoraat en werkte vervolgens als postdoctoraal onderzoeker. Hij was coördinator in tal van onderzoeksprojecten rond wiskundige modellering en machine learning en werkte bij bedrijven als Ontoforce en ML2Grow.

“Het is uit deze ervaringen dat het idee groeide om aan de hand van data patronen te herkennen in de evolutie van bepaalde trends”, vertelt Mike. “Tijdens de vele ontmoetingen met mijn goede vriend Vincent kwam dit onderwerp geregeld naar boven en brainstormden we hoe we de technologie konden optimaliseren en hier een bedrijf rond starten.”

Openbare big data

Trensition levert inzichten in alle mogelijke trends. Zo brengen ze sector specifieke trends in kaart, maar ook socio-economische, maatschappelijke, wetenschappelijke of technologische trends, consumententrends… noem maar opDit doen ze volledig op basis van data. Mike legt uit: “We monitoren enkele tienduizenden databronnen die publiek toegankelijk zijn op het net. Deze bronnen vertegenwoordigen enkele honderden miljoenen documenten, gaande van (sectorspecifieke) nieuwsbronnen tot patenten, academische research papers,… Hierop laten we onze algoritmes los die de levencysclus van een bepaalde trend in kaart brengen. Op die manier krijgen we een duidelijk beeld hoe een trend evolueert van bij het ontstaan tot en met de adoptie en integratie in de maatschappij.”

Het trio benadrukt dat hun rapporten geen exacte voorspellingen bevatten, maar wel op een statistische manier de toekomst inschatten. “We zullen nooit claimen exact te weten hoe de toekomst eruit zal zien, maar we kunnen wel waarschijnlijkheden meegeven en zeggen: er is zoveel procent kans dat een bepaalde trend op deze manier een impact zal hebben op jouw organisatie.”

Inzichten op maat

“Wat ons uniek maakt is het feit dat we deze inzichten leveren op maat van de organisatie”, vervolgt Vincent. “Dit maakt het super relevant voor hen. Het is voor bedrijven en organisaties moeilijk om te voorspellen hoe de wereld eruit zal zien binnen 5 à 10 jaar. Er komt een tsunami aan trends op ons af. Wij kunnen specifiek voor een organisatie zeggen: die trend zal op jou een impact hebben. Vervolgens kunnen zij hun strategische beslissingen en investeringen gaan sturen, wat hen niet alleen geld bespaart, maar ook een concurrentieel voordeel biedt.”

Trensition levert deze inzichten momenteel in offline en online rapporten. “We bouwen ook aan een online tool zodat bedrijven zelf deze analyses kunnen doen en te zien krijgen in een overzichtelijk dashboard. Bedoeling is dit na de zomer te lanceren.”

Focus op grote corporates

Het doelpubliek van Trensition is heel breed, maar vandaag focust de start-up vooral op de grote corporates. “We werken bijvoorbeeld voor AGEAS, de holding boven AG Insurance die actief is in 14 landen. Voor hen onderzoeken we hoe de financiële wereld eruit zal zien in 2030, waar hun concurrenten mee bezig zijn of hoe bepaalde trends de verzekeringswereld zullen beïnvloeden. Verder zitten er ook al samenwerkingen met heel wat gelijkaardige corporates uit verschillende sectoren in de pipeline. Later willen we onze diensten ook aanbieden aan kmo’s, trendwatchers, consultancy bedrijven, venture capitalists,…”

Ambitieuze doelstelling

Op termijn wil Trensition de bakermat worden van alles wat te maken heeft met trendonderzoek. “Dat zijn grote woorden, maar het doel is echt om in Vlaanderen en misschien zelfs Europa een ecosysteem uit te bouwen waar wij de katalysator van zijn”, zegt Mike. “Onze vernieuwende aanpak schuilt hem in het feit dat we echt kwantitatief, datagedreven onderzoek leveren. Dit terwijl de meeste huidige onderzoeken eerder kwalitatief en expert-gebaseerd zijn. Wij laten de data spreken in plaats van mensen. Dit is echt uniek en vind je nog nergens anders op de markt. Binnen dit datagedreven onderzoek willen we dan ook een leidersrol innemen.”