GENT/OVERIJSE – Met 8 zijn ze. De start-ups die dit jaar mogen deelnemen aan het Birdhouse acceleratorprogramma. Vandaag laten we je kennis maken met F&B Team. Hun applicatie zorgt ervoor dat een professionele keuken, naar Total Cost of Ownership toe, optimaal beheerd wordt. Je krijgt realtime inzichten in je energieverbruik en wordt verwittigd bij verkeerd gebruik of een technisch probleem. Via artificiële intelligentie kan toekomstig onderhoud voorspeld worden. Een audit van je machinepark biedt ten slotte waardevol advies waarmee enorme energiebesparingen gerealiseerd kunnen worden.
Pascal van Zuijlen (45) en Danny Lanckman (46) hebben beiden jarenlang ervaring in het toestelbeheer van keukens in ziekenhuizen, rusthuizen, bedrijfsrestaurants, productiebedrijven, hotel- en restaurantketens. “Samen hadden we het idee om een applicatie te maken waarmee we keukens vanop afstand konden monitoren. Op die manier hoeft de gebruiker zich niets aan te trekken van het technische beheer en zich enkel bezig te houden met het maken van lekker eten. Wij kijken hoe alles functioneert en informeren de klant indien er zich een probleem zou voordoen.”
Total Cost of Ownership
Met “The Connected Kitchen”-tool van F&B Team beheer je de Total Cost of Ownership (TCO) van je grootkeuken. Zo gaat er heel wat geld naar energie en waterverbruik. Rekening houdend met de steeds hogere energieprijzen en de extra aandacht voor het milieu, is het belangrijk om dit verbruik zo efficiënt mogelijk te houden.
Pascal legt uit: “De applicatie is erop gericht abnormaliteiten of toenemend energieverbruik te detecteren. Dit kan gaan om een operationele fout, zoals het verkeerd gebruik van een toestel, of een technisch defect, bijvoorbeeld wanneer er meer energie nodig is dan normaal om iets op te warmen. We geven onze klanten advies en maken hen attent op de mogelijke gevolgen van verkeerd beheer van hun machines. Via artificiële intelligentie kunnen we ten slotte predictief meten en een onderhoud of interventie voorspellen.”
Meer dan 25.000 euro besparen
Na een periode van productontwikkeling en heel wat test cases, ging F&B Team anderhalf jaar geleden officieel van start. “We deden een grote pilot case in de professionele keuken van Maria Middelares in Gent, waar we een aantal duidelijke pijnpunten ontdekten. Zowel operationeel (een vaatwasser die onnodig steeds 2 uur op voorhand werd aangezet) als technisch (de vaatwasinstallatie was afgesteld op het verkeerde type water) kon er heel wat verbeterd worden. Op drie weken tijd konden we bij hen meer dan 25.000 euro besparen.”
Managementtool voor ketens
F&B Team heeft verschillende doelgroepen. Naast rusthuizen, ziekenhuizen en cateraars, mikken ze ook op grote hotel- en restaurantketens die dankzij hun applicatie diverse vestigingen vanop afstand kunnen beheren. Het is dan ook een uitstekende managementtool waarmee een verantwoordelijke de verschillende sites met elkaar kan vergelijken en in detail opvolgen. Ten slotte kunnen ook de keukenleveranciers zelf met de applicatie hun klanten een toegevoegde waarde bieden.
Een spiegel voorgehouden
Over hun deelname aan het Birdhouse-acceleratorprogramma zegt Pascal het volgende: “Als start-up is het niet gemakkelijk om de juiste dingen op het juiste moment te doen. Dankzij de workshops en mentoren krijgen we een spiegel voorgehouden. We moeten nu wel groeien en beter worden. Ook de wisselwerking tussen de andere start-ups met dezelfde problemen zie ik als een grote meerwaarde.”
Grootste onafhankelijke service partner
Doelstelling voor F&B Team is om minstens 50 betalende contracten binnen te halen op jaarbasis. “Om je een beeld te geven van de markt: er zijn 8000 professionele grootkeukens in België”, zegt Pascal. “Binnen korte tijd willen we bovendien ook Nederland, Frankrijk en Luxemburg benaderen. Op die manier willen we de grootste onafhankelijke adviserende service partner worden voor grootkeukens.”
Benieuwd naar de andere start-ups uit de reeks? Lees hier alle artikels.