“Het Gentse team heeft die uitdaging aangenomen en werkt zeer hard om dat zo snel mogelijk te doen”, zegt Bruyneel. “Maar dat moet met de juiste zorg gebeuren en we moeten er uiteraard voor zorgen dat het technisch allemaal in mekaar past met onze leveranciers.”
Lees ook: Volvo Cars schrapt ambitie om tegen 2030 alleen nog elektrische wagens te bouwen
Toch is er een zekere tijdsdruk met de opstart gemoeid. “De financiële impact van die importtaksen zijn zo significant dat wij onze industriële voetafdruk moeten gebruiken”, legt Bruyneel uit. Volvo heeft voorlopig twee fabrieken op het Europese grondgebied, één in het Zweedse Torslanda en één in Gent. Die laatste zal vanaf het voorjaar van 2025 de EX30 gaan bouwen.
“Garanties zijn er nooit”
Die stekkerauto is een commercieel succes maar komt momenteel uit China. Ook de Amerikaanse markt zal in de toekomst zijn EX30’s in Gent moeten kopen, want de Verenigde Staten hanteren nog hogere invoertarieven voor Chinese elektrische auto’s.
Vandaag worden in Gent al twee elektrische modellen (EX40 en EC40) van Volvo gebouwd. De fabriek zit de komende jaren dus goed. Maar de toekomst op lange termijn is moeilijk te voorspellen. “Garanties zijn er nooit”, zegt Bruyneel daarover. “In geen enkele fabriek en voor geen enkel bedrijf. Dat is de werkelijkheid. Ik denk dat het heel belangrijk is dat we strategisch en zakelijk kunnen inspelen op de grote veranderingen die er aan kunnen komen.”