De garage als ontmoetingscentrum en netwerkbron

devosHet mag dan nog waarschuwingen regenen over de gevaren die de toekomst van de ondernemers bedreigen en aanbevelingen om daar iets aan te doen door permanent zichzelf opnieuw uit te vinden, er zijn ook nog bedrijven die volgens de “old fashion way” werken en daar ook de vruchten van plukken.

“Maar je moet “ouderwets” natuurlijk niet te letterlijk nemen”, lacht Tom Verbeke, fleet advisor Audi bij Garage De Vos uit Lokeren. “In ons geval betekent het gewoon dat we heel veel belang hechten aan een persoonlijke aanpak. Iedereen heeft de mond vol over de grote nood aan “customer centric” zijn, maar het is toch de evidentie zelf dat ondernemingen hun klanten koesteren en in de watten leggen. Ik heb het soms moeilijk om te snappen waarom dat in sommige organisaties kennelijk zo moeilijk is.”

Bij Garage De Vos, die niet alleen Volkswagen en Audi verdeelt maar ook over een hypermodern carrosserie-atelier beschikt, werkt de aanpak wel. De jongste jaren is het personeelsbestand met één  tot twee mensen per jaar gegroeid tot 40 medewerkers en ook nu zoekt de garage nog ervaren mecaniciens en koetswerkherstellers. “Onder meer om die “ouderwetse” persoonlijke aanpak te blijven garanderen”, zegt Tom Verbeke nog, “geven we onze medewerkers ook enkele weken per jaar opleiding.”

Verbeke stipt nog aan dat ook een garage die “ouderwetse” service op hoog niveau biedt, veel voordeel haalt uit zijn aansluiting bij het businessnetwerk BNI Lokeren Durmestad.  “Een garage is eigenlijk ook een beetje een ontmoetingscentrum”, zegt Tom Verbeke nog. “Dat stelt ons in staat ook een netwerk – en iedereen weet hoe belangrijk netwerken tegenwoordig zijn – uit te bouwen en op die manier andere BNI-leden te helpen. En daar halen wij op onze beurt ook voordeel uit.”