lotus definitief

De bomen lijken tot in de hemel te groeien voor Lotus Bakeries

LEMBEKE- Lotus Bakeries heeft zijn jaarcijfers van 2021 bekend gemaakt en dat krijgt de stempel 'uitmuntend' mee. CEO Jan Boone kan in alle divisies groei laten optekenen en ziet ook de winstcijfers alsmaar de goede richting uitgaan. Lotus schrijft zijn algemene opmars onder meer toe aan de coronaversoepelingen. Omdat het bedrijf zijn merken nadrukkelijker naar de supermarkt bracht, veerde de verkoop vorig jaar weer op. Goed nieuws ook voor de aandeelhouders. Het bedrijf besliste meteen ook zijn dividend te verhogen met 13 procent naar bruto 40 euro per aandeel. Als Trends eind dit jaar een 'Manager van het Jaar' zoekt, hoeft het niet ver meer te speuren.    

2021 werd een jaar met een strik aan, zoveel is zeker. Zowel de omzet als de winst van Lotus Bakeries stegen vorig jaar met meer dan 10 procent, en dat is niet niets.  De omzet steeg vorig jaar met 13,1 procent aan tot een record van 750 miljoen euro. Ook de winst veerde mee  omhoog.  De brutobedrijfswinst zonder eenmalige effecten (rebitda) steeg met 11,3 procent tot 151 miljoen euro. De nettowinst steeg 9,9 procent tot 90,7 miljoen euro.

Merkwaardig is ook dat Lous Bakeries en de familie Boone is alle drie divisies (het speculoosmerk Biscoff, zijn lokale merken en zijn natuurlijke grotendeels suikervrije tussendoortjes) vooruitgang boekte. De afdeling natuurlijke tussendoortjes groeide zelfs met een ongeziene 20 procent, en zijn nu goed voor 22 procent van de groepsomzet. Lotus gelooft dat de natuurlijke tussendoortjes, die het via overnames in handen kreeg, in de komende jaren met meer dan 10 procent per jaar kunnen groeien.

Wereldambities worden concreet

Ook het Biscoff-merk – goed voor 51 procent van de groepsomzet – groeide fors. Klanten in de meer dan 60 landen waarin Lotus zijn speculoosproducten verkoopt, zorgden voor 15 procent extra omzet. Vooral in de Verenigde Staten, het VK, Canada en Australië groeide het merk fors, meldt het bedrijf. Biscoff groeide dankzij de klassieke koekjes en speculoospasta, maar ook door het ‘sandwich-koekje’ dat het bedrijf twee jaar terug lanceerde. Het is intussen te koop in 25 landen.

Door de groei in 2021 is het Lotus Biscoff-merk nu het op zes na grootste koekjesmerk ter wereld. De droom om het derde merk te worden komt dichterbij. Lotus Bakeries wil op termijn alleen het Amerikaanse Chips Ahoy (meer dan 1 miljard dollar omzet) en Oreo (meer dan 4 miljard) voor zich dulden. Lotus verwacht dat Biscoff jaarlijks met meer dan 10 procent blijft groeien.

Positieve vooruitzichten

Topman Jan Boone heeft het in een persbericht over een mooi rapport  en meldt gelijktijdig dat 2022 zich aandient als een nieuw uitdagend jaar.  Hij verwijst onder meer naar de vaststelling dat zowel zijn fabrieken als die van zijn leveranciers kampen met een grotere afwezigheid van personeel door coronaquarantaines. Het probleem blijft volgens Lotus wel beheersbaar.

Boone stelt ook prijsverhogingen in het vooruitzicht, wat op termijn kan leiden tot disrupties in de supermarkt. Ook de fors gestegen grondstofkosten blijven een uitdaging. “Lotus moet zijn prijzen verhogen wil het zijn winstmarges behouden en blijven investeren, maar op die prijsverhogingen zitten supermarkten niet altijd te wachten, met alle gevolgen van dien”, aldus Jan Boone

Lotus zal niettemin blijven investeren. Dit jaar wordt een recordbedrag van 100 miljoen euro bovengehaald, geld dat onder meer moet dienen om zijn speculoosfabriek in de VS te verdubbelen in capaciteit. In de fabriek in Lembeke komen er een tweede deegkamer en een tweede lijn voor de sandwich-speculooskoekjes.