Data is het nieuwe goud voor bedrijven. Niet omdat het schaars of duur is, wel omdat het van strategisch belang kan zijn. Uit dat goud kunnen namelijk diamanten worden gehaald. Diamanten in de vorm van bruikbare inzichten. In die context begeleidt Savaco bedrijven om stappen voorwaarts te zetten. Hoe? Door data als versneller van de business(doelstellingen) in te schakelen.
Bart Cosaert, business development manager bij Savaco: “Al jaren zetten we dataplatformen bij onze klanten op. Daarbij merkten we dat heel veel bedrijven heel veel data verzamelen, zonder er iets mee te doen. Een gemiste kans, leek ons, waardoor we nu zelf een stap verder gaan in ons verhaal: naast een specialisatie in applicaties en infrastructuur beschikken we nu ook over een uitgebreid portfolio van oplossingen met betrekking tot data, insights & analytics. Dat plaatst ons in een unieke positie. We kunnen niet alleen data warehouses of IT-infrastructuur opzetten, maar ook digitale technieken hanteren waarmee we bruikbare inzichten uit data halen. Bedoeling is om zo een competitief voordeel voor ondernemingen te genereren.”
Dit alles past in de evolutie die heel wat bedrijven inzetten om verder digitaal te transformeren. “Door de efficiënte inbreng van digitale technieken en workflows worden bedrijfsprocessen geoptimaliseerd, kunnen medewerkers sneller beslissingen nemen en onafhankelijker werken, leer je de behoeften van je klanten beter kennen en kunnen producten of diensten verbeterd worden. In heel dat verhaal is er één centraal element: data.”
Aan de slag
Pieter Dekeyzer, technology development manager bij Savaco: “We helpen bedrijven inzichten verwerven door eerst naar hun historische data te kijken, data die er al is. Tijdens een use case discovery workshop bekijken we met een aantal beslissingsnemers wat ze willen weten over klanten, medewerkers en operaties. Zo definiëren we een aantal concrete vragen waar we met behulp van data een antwoord kunnen op geven en zo bijkomende inzichten genereren. Het kan bijvoorbeeld gaan om een bedrijf dat haar productie in China heeft. Ze moeten hun aankopen 6 maanden op voorhand plaatsen. Om dat proces te optimaliseren, bestuderen we de historische data om zo te anticiperen op mogelijke evoluties in de toekomst. We leren dus toekomstig gedrag uit historische data kennen en onderzoeken op basis van die toekomstige inzichten hoe processen automatisch kunnen draaien.”
Co-creatie
Zijn klanten overtuigd van de meerwaarde van data insights & analytics, dan wordt er een prioriteitenlijst opgesteld. “We werken op het ritme van de klant via een co-creatietraject. Hij kent zijn business immers het best. Onze technische expertise leggen we daar dan naast om zo het ganse plaatje aan elkaar te koppelen. Verder schatten we tijdens het begeleidingstraject waar het bedrijf naartoe wil en kan. Dit moet realistisch en behapbaar zijn. Zo nemen we liever kleine, wendbare stappen vooruit dan meteen één grote sprong in het duister. Dat is de beste weg naar een ambitieus eindresultaat”, besluit Bart Cosaert.