Over data-analyse bestaat in veel gevallen nog altijd de verkeerde perceptie dat die enkel bestemd zou zijn voor de zwaargewichten uit onze industrie en voor beursgenoteerde bedrijven. Maar we leven in een tijd waarin klein het nieuwe groot is, zoals een tijdje geleden is uitgelegd in een filmpje van de bank Triodos http://www.youtube.com/watch?v=t1IyD9cJRaY , dat aangeeft hoe ons ecosysteem vandaag werkt.
In die economie komt het er ook voor kleine bedrijven op aan om over grondige inzichten te beschikken om concurrentieel te blijven, aangezien consumenten traditionele producten en diensten inmiddels zijn gaan beschouwen als grondstoffen die altijd beschikbaar zijn tegen een goedkope prijs. Data-analyse van het gedrag van de consument om inzicht te krijgen in al die kleine beslissingen van mensen die onze economie bepalen, is dus nodig om nog onderscheidend vermogen te kunnen opbouwen.
Bovendien kunnen grote bedrijven niet anders dan de start-up-mentaliteit omarmen zoals, onder meer is beschreven in Exponential Organisations – hét businessboek van 2014, geschreven voor Salim Ismail – (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/ook-uw-bedrijf-kan-veel-leren-van-exponentiele-organisaties/). Voor de innovaties die ze op de markt willen brengen hebben ze nieuwe producten en diensten nodig die ze alleen maar kunnen ontwikkelen als ze handelen op basis van de cultuur van kleine bedrijven.
“In de huidige marktomstandigheden is een slimme analyse dan ook zowel bij grote als kleine bedrijven meer dan ooit nodig”, zegt Sally Trivino, Director bij PwC “om geen foute beslissingen meer te maken. Bijvoorbeeld voor retailers om te zien waar ze hun winkels moeten inplanten en wat hun aanbod moet zijn.”
Op dat vlak is de Gentse spin-off Geo Intelligence er bijvoorbeeld in geslaagd om een wereldreputatie op te bouwen http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/geo-intelligence-voorspelt-retailomzetten-met-wiskundige-precisie/. Ook de analyse van het mobiele telefoongebruik kan laten zien waar zich de grootste concentraties potentiële kopers van bepaalde producten en diensten zich bevinden.
Analyse van de klantensegmentatie, van de klantengedragingen en van het aantal producten waaraan het vaakst wordt gekeken, kan eveneens een belangrijke informatiebron vormen. Maar er is volgens Sally Trivino nog veel meer mogelijk. “Elk bedrijf heeft data ter beschikking die het mogelijk maken om het stock- en voorraadbeheer beter aan te pakken en om zeer goede voorspelingen te maken van de productvraag, zodat er geen verkopen meer mis gaan omdat de voorraad uitgeput is, en zodat niet langer grote voorraden worden aangekocht van producten die toch niet snel aan de man kunnen worden gebracht.
PwC, dat in België, onder meer kantoren heeft in Gent en Ledeberg, benadrukt dat er voor de kmo nog een enorme kostenbesparing en winst te behalen is door het verstandig inzetten van data-analyse.