Dossier: “Dat mijn zus en ik dit samen zouden doen, was een keuze van mijn vader”

Bomat, een Belgische maker en merk van luxetapijten, vasttapijt en trappenlopers, is een familiebedrijf uit Gent. Jan Bekaert richtte het bedrijf in 1983 op, zijn dochters Amélie en Ann-Gaëlle Bekaert, namen het roer over in 2019. Made In sprak met Ann-Gaëlle.

Het kantoor van Bomat is gelegen in de Kaarderijstraat in Gent. De naam wijst op de aanwezigheid van textielindustrie. “Dit gebouw was vroeger een luciferfabriek”, lacht Ann-Gaëlle. “Dat heeft daar dus niets mee te maken. De gebouwen aan de overkant van de straat waren destijds wel textielfabrieken.

Tapijten zijn de familie Bekaert niet vreemd. “Mijn grootvader handelde in oosterse tapijten. Mijn vader miste de creativiteit van het produceren en is op zoek gegaan naar een partner om ook tapijten te maken. Hij vond die in Nepal. Samen hebben ze DOC, dat handgeknoopte tapijten produceerde, opgericht. Een burgeroorlog in 2010 in Nepal maakte daaraan een einde.”

Weeftraditie

Jan Bekaert had in Azië ondertussen wel een groot netwerk opgebouwd. Hij wilde een nieuw bedrijf starten in India. Dat bedrijf moest aan de Europese normen, waarden en standaarden voldoen. “Hij vond een partner in Bhadobi, een regio met een rijke weeftraditie. De concurrentie met China had er de productie van sari’s sterk doen afnemen, maar de families en hun knowhow waren nog wel aanwezig.”

 

“Dat ik dit samen met mijn zus zou doen, was een keuze van mijn vader.”

De productie van de tapijten gebeurt in India, de Belgische ontwerpafdeling staat ook in voor de klantenwerving en marketing. Die afdeling kregen de zussen Amélie en Ann-Gaëlle plots in handen. “Mijn zus was al in september 2018 in het bedrijf begonnen. Zelf had ik wel eens zomerjobjes gedaan in het bedrijf, maar ik had niet gedacht dat ik ooit in de organisatie zou stappen. Ik had een toffe job. Toen mijn vader ons de vraag stelde om de Belgische afdeling over te nemen, heb ik de beslissing wel snel genomen.”

“Allebei of niet”

“Dat ik dit samen met mijn zus zou doen, was een keuze van mijn vader. Hij zei: allebei of niet. Maar het was geen moeilijke keuze. Er waren nog veel mogelijkheden en het intrigeerde me om zelf te ondernemen. Bomat is een mooi verhaal, dat creativiteit, strategie en verkoop omvat, maar ook een sociale impact in India heeft. In het maakproces schuilen duurzaamheid en ecologie door het maken van de juiste keuzes in type materialen in grondstoffen en verpakking, door het verder inzetten op verduurzaming in het maakproces en logistiekproces. Innovatie kan men terugvinden in digitalisatieprocessen, nieuwe designs en ontwikkelingen. Het speelveld is dus groot.”

Verjongingskuur

“Mijn zus en ik hebben wel veel veranderd. Bomat kreeg een verjongingskuur. Een ander profiel. We schuiven op naar maatwerk. We hebben geen stock meer. Alles wat we produceren, is op maat gemaakt. Onze klanten zijn interieurarchitecten, hoogwaardige meubelzaken, concept stores… Het hogere segment.”

“We hebben vanaf het begin ook onze rollen in het bedrijf aangevoeld.”

Ann-Gaëlle en Amélie waren als kinderen al twee handen op één buik. “We zijn heel close. Ik ben haar getuige en meter van haar kind. We hebben de voorbije drie jaar wel ontdekt dat we heel verschillend zijn, doordat we zo nauw samenwerken. Dat is soms uitdagend. Maar omdat we zo’n sterke band hebben, blijft niets onbesproken.”

“We hebben vanaf het begin ook onze rollen in het bedrijf aangevoeld. Mijn zus neigt meer naar het creatieve en de productie, ik meer naar marketing en sales. We vullen elkaar goed aan en lopen elkaar niet in de weg.”

Carte blanche

Jan Bekaert gaf zijn dochters meteen carte blanche. Hij was wel bereikbaar voor antwoorden op hun vragen, maar ze mochten hun eigen verhaal schrijven. “Dat eerste jaar was ongelooflijk druk. We hadden nog niet veel kennis van het product, de markt, onze klanten. De zaak moest blijven draaien. Al snel zijn we op zoek gegaan naar extern advies en dat was heel waardevol. We hebben ook een consultant aangetrokken om ons bij te staan.”

Om niet helemaal opgeslorpt te worden in het bedrijf, ging de jonge ondernemer Ann-Gaëlle ook op zoek naar een netwerk van gelijkgezinden. “Bij Rubicon vond ik zo’n netwerk. Dat is geen organisatie die ons ’s avonds nog opzadelt met een saaie lezing over bijvoorbeeld marketing of sales, maar een netwerk waar alles, ook persoonlijke zaken, met andere ondernemers bespreekbaar wordt gemaakt. Zij zijn een waardevol klankbord. Rubicon biedt me ook de handvatten om te waken over de work-life balance: slapen, eten, effectief communiceren,…”

Mentaal welzijn

Ann-Gaëlle is ambitieus. Bomat zoekt partnerships in Europa en wereldwijd, om nog meer te groeien. Maar heel vroeg opstaan om bedrijfsmails te lezen, dat wil ze niet doen. “Ik ben vanochtend wel om kwart voor zes opgestaan, maar dat is dan om te sporten en mijn tijd te nemen voor het ochtendritueel. Mentaal en fysiek welzijn blijven voor mij ook belangrijk.”