1_bb4c867acb99c2449698a1e154b7c013

Cyclo Studio schakelt versnelling hoger

GENT – Je sportprestatie hangt niet alleen af van je kracht en conditie. Ook een aangename omgeving, kwaliteitsvol materiaal en een community-gevoel spelen een belangrijke rol. Toch vindt de meerderheid grote fitnesscentra ongezellig. Bovendien missen ze er de aanmoediging om progressie te maken. Personal trainers bieden wel persoonlijke begeleiding, maar door het hoge prijskaartje bereiken ze slechts een nichepubliek. Enzo Maenhaut richtte daarom in 2019 Cyclo Studio op in Gent. Door enkel te focussen op cycling garandeert hij kwaliteit én beleving. Zo wil hij premium fitness toegankelijk maken voor iedereen. Voor de opening van een tweede studio in Antwerpen lanceerde hij een crowlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner.

“De Belgische fitnessmarkt focust op twee extremen”, steekt Enzo van wal. “90% van het aanbod bestaat uit mass market solutions, de overige 10% bestaat uit luxueuze centra en personal trainers.” Grote fitnessstudio’s proberen kostte wat kost een gigantisch klantenbestand uit te bouwen via goedkope abonnementen en een erg ruim en dus ook minder kwalitatief aanbod. Bij luxueuze fitnesscentra geldt het tegenovergestelde: op de kwaliteit valt niets aan te merken, maar het extreme prijskaartje sluit een groot deel van de markt uit.

In Amerika ontdekte Enzo dat het niet zo zwart-wit hoeft te zijn: “Toen ik in New York werkte, ontdekte ik boutique fitness: een fitnessvorm die focust op één sport en kwaliteit, totaalbeleving en gemeenschapsgevoel vooropstelt.” Gepassioneerd door sport en ondernemen, bracht Enzo het concept mee terug naar België. In 2019 opende Cyclo Studio Gent haar deuren. Het was de eerste boutique fitnessstudio in België én is nog steeds de enige die focust op cycling.

 

De niche voorbij

Topkwaliteit mag niet enkel weggelegd zijn voor een nichepubliek, dat vormt het uitgangspunt van Enzo’s ondernemersverhaal. Met Cyclo Studio wil hij zich dan ook onderscheiden op de Belgische fitnessmarkt. “Dankzij de hyperfocus op cycling kunnen we de kwaliteit van het aanbod en het materiaal garanderen. Daarnaast kiezen we bewust voor een flexibele houding. Beurtenkaarten zorgen ervoor dat je niet vasthangt aan een abonnement en dat je enkel de lessen die je effectief volgt, betaalt. Dankzij het aanbod van meer dan 35 lessen per week, vindt iedereen minstens één moment dat hem of haar past”, aldus Enzo Maenhaut.

Ook met de focus op boutique experience en community building weet Cyclo Studio zich te onderscheiden. “De studio is trendy ingericht, de aanpak is erg persoonlijk en we zorgen voor extra’s zoals gratis schoonheidsproducten, individuele douches en Belgische streekbieren in de bar”, legt Enzo uit. “Op die manier bieden we onze klanten een totaalbeleving!” In combinatie met de organisatie van originele events en bijzondere pop-ups heeft de boutique experience ervoor gezorgd dat Cyclo Studio op amper anderhalf jaar tijd over een ruime en loyale community beschikt, een gemeenschap van ambassadeurs die één voor één de unieke vibe verspreiden.

Rooftop work-outs tijdens lockdown

De coronacrisis dwong Enzo om zijn concept te herdenken. Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 besloot hij al snel om zijn materiaal te verhuren en zijn aanbod heruit te vinden. “Ik ontwikkelde al snel rooftop work-outs, waardoor Cyclo Studio één van de eerste en enige fitnessstudio’s was in België die in mei 2020 opnieuw kon openen”, vertelt Enzo trots. “Daarnaast voegde ik pop-up eventsmicro-classsen en online lessen toe aan het aanbod.” Het succes van de pop-ups en de unieke events – o.a. ‘Ride in a Church’ en ‘Zebra Beach event’– was zo overweldigend dat Enzo er in de toekomst meer en meer op zal focussen.

Terwijl boutique fitness wereldwijd boomt, is de trend vooralsnog minder bekend in België. Daar zal volgens Enzo op korte termijn verandering in komen: “Binnen een paar jaar zal ook in ons land sprake zijn van een competitieve markt. Er ontstaat nu al stilaan concurrentie. Wanneer de pandemie onder controle is, zal die alleen maar toenemen.”

Versnelling hoger

Om daarop te anticiperen, schakelt Enzo een versnelling hoger. Hij heeft de ambitie om van Cyclo Studio dé boutique fitnessbrand van België te maken. “Om de concurrentie voor te blijven én te profiteren van de huidige ‘cycling-hype’, wil ik nu beginnen uitbreiden.” De komende jaren zal Cyclo Studio eigen studios openen in grotere steden en concessies in kleinere gemeenten”, legt Enzo uit. “De opening van een tweede studio in Antwerpen vormt de eerste stap in het groeiplan.” Daarnaast zal Cyclo Studio vanaf september samenwerken met Jolien D’hoore (winnares van de bronzen medaille baanwielrennen op de Olympische Spelen in 2016) met een eerste shop-in-shop concept.

De opening van de tweede studio wil Enzo financieren met een crowdlendingcampagne bij WinWinner. Op amper een week tijd leverde die hem €48.000 op. Na twee weken staat de teller op €74.000. “De studio in Antwerpen maakt van Cyclo Studio de eerste boutique fitness in België die de stap naar een tweede vestiging waagt”, besluit Enzo, “Een essentiële stap in onze missie om topkwaliteit toegankelijk te maken voor iedereen.”

Investeren in de crowdlendingcampagne van Cyclo Studio kan nog tot en met 25 mei 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.