Op 8 maart, internationale vrouwendag, wordt in Meet District in de Gentse Ghelamco-arena CrowdGirls.be voorgesteld, een nieuw crowdplatform voor ondernemende en leidinggevende vrouwen.
Crowd Girls wil vrouwelijke leiders en vrouwelijke ondernemers ondersteunen en doet dat op een manier die verder gaat dan de traditionele crowdfunding en crowdsourcing.
Onder het motto “samen sterk” biedt het platform vrouwelijke ondernemers de kans om bijvoorbeeld een toffe werkplek te vinden en daarvoor niet in baar geld te betalen maar door een andere dienst aan te bieden, zoals het verzorgen van de social media.
“Dit biedt het voordeel”, zegt Mariska Kesteloo, projectleider van het initiatief, “dat vrouwelijke ondernemers geen financiële middelen nodig hebben om met iets te starten en ook geen druk hebben om terug te betalen, wat bij traditionele crowdfunding wel het geval is. Hiermee creëren de vrouwelijke ondernemers tevens een pool van potentiële ambassadeurs en zorgen ze als het ware voor een organische groei van hun netwerk.”
Veel ondernemende vrouwen worstelen volgens Mariska Kesteloo met uiteenlopende vragen en zijn te bescheiden om hun vragen te stellen, of vinden de stap om een eigen onderneming op te starten nog te ver. Voor hen wil het platform een soort gids zijn die hen alvast op weg helpt.
“Wij richten ons dan ook een heel brede doelgroep van vrouwen die met hun vragen terecht kunnen op ons platform en gebruik kunnen maken van ons grote netwerk. Het doel is om het platform voor de vragende partij gratis aan te bieden zodat drempels worden weggenomen.”
Crowd Girls is onderdeel van het bedrijf Crowd Angels, opgericht door Fanuel Dewever dat zich heeft gespecialiseerd in omnisourcing en jarenlange ervaring heeft in crowdsourcing en crowdfunding.