Het Gentse bureau Crossbridge profileert zich, zoals de naam het zegt, als bruggenbouwer tussen de bedrijven en de jonge professionals. “We leren kandidaten verder kijken dan hun neus lang is”, zegt zaakvoerster Marleen Coppens. “Ze moeten beseffen dat ze ook een leuke job kunnen hebben als ze niet voor de Googles en KPMG’s van deze wereld werken. En we proberen hen inderdaad, zoals in “They don’t teach corporate in college”, het boek van de Amerikaanse bestsellerauteur Alexandra Levit, staat, een aantal zaken duidelijk te maken over het bedrijfsleven die ze onmogelijk op de schoolbanken geleerd kunnen hebben, zoals met name het belang om je aan te passen aan een bedrijfscultuur.
Anderzijds staat Crossbridge zijn klanten bij om een duidelijker zicht te krijgen op de competenties die ze van kandidaten kunnen verwachten, zodat de misverstanden teruglopen. “Want het is niet omdat pas afgestudeerden geen professionele ervaring hebben dat ze niet voor toegevoegde waarde kunnen zorgen”, zegt Marleen Coppens. “We spelen de rol van go-between, zodat beide partijen elkaar weer makkelijker kunnen vinden. In meer geld bieden om bepaalde knelpuntfuncties in te vullen, geloof ik niet. Geld is bij de jongeren van vandaag zeker niet meer de allenzaligmakende drijfveer om hen voor een job te doen kiezen. Kansen op ontwikkeling, aandacht voor duurzaamheid en de mogelijkheid om internationale ervaring op te doen, des te meer.”