Voor Creaplan CEO Michael Debaveye was de match tussen beide bedrijven snel duidelijk. “Waar wij standen, interieurs en displays aanbieden, kunnen onze klanten nu rekenen op de expertise van For Live voor al hun noden omtrent event interieurs, audiovisuele toepassingen en online broadcasting. Beide bedrijven zijn zeer complementair. Ook geografisch versterken we elkaar: Creaplan verstevigt haar positie op de Nederlandse markt, For Live zet voet aan wal in België.”
Van Eurovisiesongfestival tot WK schaatsen
For Live levert facilitaire oplossingen – audio, verlichting, rigging en meer – voor live communicatieprojecten. Het bedrijf uit Amersfoort richt zich tot productiehuizen, eventbureaus en inhouse event afdelingen, met een sterke focus op de corporate- en sporteventmarkt. For Live is zo’n 10 jaar geleden opgericht en werd al betrokken bij meer dan 1000 producties, van het Eurovisiesongfestival tot het WK schaatsen in Thialf evenals bij talrijke interne events zoals aandeelhoudersvergaderingen en productpresentaties voor corporates als KPN, Amstel, Rabobank, KLM en meer.
Klaar voor de toekomst door integratie technologie
Vincent Lievens, COO bij Creaplan, vertelt. “De samenwerking maakt ons aanbod nog meer klaar voor de toekomst. We hebben als bedrijf niet stilgezeten tijdens de coronacrisis: enerzijds is onze bedrijfstak interieuroplossingen en totaalinrichtingen enorm gegroeid, anderzijds hebben we ons productaanbod voor events onder de loep genomen om te kijken waar we technologie konden integreren met het oog op online en hybride toepassingen. Dankzij For Live’s expertise in online events kunnen we de vraag van de markt nog beter beantwoorden.”
Voor Ruud van den Berg, oprichter For Live, past de samenwerking naadloos binnen de enorme groeispurt die zijn bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. “Ondanks de Covid-19-crisis doet For Live het erg goed en is de orderportefeuille nog steeds goed gevuld. Enerzijds door de traditionele (sport)events die nog steeds plaatsvinden, anderzijds door de evolutie naar de online broadcastmarkt. For Live is aan het begin van de crisis gestart met de ontwikkeling van een aantal unieke producten voor interactieve online events waardoor we nu een prominente positie in de markt verworven hebben.”
Dankzij de krachtenbundeling met Creaplan kan For Live haar standbouwactiviteiten verder professionaliseren. Daarnaast is het een goede introductie op de Belgische markt.
Centraal beheerd
Lievens: “Net zoals de overname van afgelopen jaar van standenbouwer Bulik, voelt deze acquisitie aan als de logische volgende stap. For Live versterkt het groepsverhaal, waar merkbeleving centraal staat. Operationeel verandert er nagenoeg niets: onze klanten krijgen nog steeds dezelfde service en onze werkzaamheden in Nazareth blijven ongewijzigd.”
Oprichter Ruud van den Berg behoudt de operationele leiding van For Live; voor een optimale samenwerking worden beide bedrijven centraal beheerd door het Creaplan managementteam. Daarnaast zal Ruud toetreden als aandeelhouder en bestuurder in de overkoepelende groep.
Marktpositie verstevigen met sterk groepsverhaal
Debaveye: “We blijven stappen zetten in onze groeistrategie. Onze organische groei zet zich verder, tegelijkertijd willen we onze marktpositie versterken aan de hand van verschillende overnames van complementaire bedrijven, zowel geografisch als op vlak van product en service. Stap voor stap willen we bouwen aan een volwaardige Europese groep rond projecten in de live event- en merkcommunicatie markt.”
Creaplan heeft een gemiddelde jaaromzet van 10 miljoen euro. Het bedrijf is opgericht in 1994 door ondernemersduo Dirk Deleu & Ann Vancoillie die de firma samen hebben uitgebouwd tot marktleider in de sector. Dit elan werd in 2018 verdergezet met de versterking van externe aandeelhouders KeBeK Private Equity & Walter Mastelinck. Met een team van 50 vaste medewerkers en een 80-tal freelancers ontwerpt en realiseert het bedrijf uit Nazareth standen en interieurs voor zowel KMO’s als multinationals over heel Europa.