Het model van Lizy stelt kmo’s en zelfstandigen in staat om in enkele klikken een leasewagen te bestellen, die binnen drie weken geleverd wordt. “We willen het leasen van een auto net zo gemakkelijk maken als een broodrooster bestellen op Coolblue”, zegt mede-oprichter en CEO Sam Heymans. Meer dan 1.500 Belgische bedrijven kloppen vandaag al bij Lizy aan voor hun leasewagens.
Franse markt
De Brusselse scale-up haalt nu 8,5 miljoen euro kapitaal en 32 miljoen euro bankfinanciering op bij een consortium van investeerders geleid door Alychlo, het investeringsvehikel van ondernemer Marc Coucke. Met dat kapitaal is Lizy van plan om verder te groeien in België en om de Franse markt aan te boren.
De expansie naar Frankrijk is volgens Lizy “de eerste stap op weg naar de volgende ambitie: Europees marktleider worden op het vlak van digitaal tweedehands leasen”.
Dat er internationaal vraag is naar die formule, was ook duidelijk voor Marc Coucke. “Leasen is vaak een langzaam, duur en onvoorspelbaar proces. Lizy is erin geslaagd om dat proces te revolutionaliseren tot een bijzonder aangename ervaring voor zijn klanten. Bovendien werkt Lizy met tweedehandswagens, waardoor leasen ook duurzamer wordt. Lokaal en duurzaam, dat past mooi binnen onze investeringsstrategie.”
Ook de Brusselse holding D’Ieteren, die Lizy van bij het begin ondersteunde via zijn start-up studio Lab Box, investeert opnieuw mee. Het personeelsbestand van Lizy is het voorbije jaar gegroeid van 15 tot 35 medewerkers.