Karma Koma is een merk voor vrouwenkleding zonder prints. De kledingstukken zijn effen, maar onderscheiden zich door hun kleur en textuur. “Dat maakt de stuks tijdlozer. Er is een jurk die al twaalf jaar in de collectie zit, maar altijd in een ander kleur uitkomt”, zegt Vandereycken.
Het handelsmerk van Karma Koma zijn de open ruggen. Daarom verkoopt de zaakvoerster uit Leuven ook bandeaus en bh’s zonder bandjes in de kleuren van de collectie. “De kledij is voor alle leeftijden. Iemand die Karma Koma draagt, herken je meteen.”
Bruisende stad
Tijdens een reis door Bali in 2012 leerde Vandereycken het kledingmerk kennen. Het was liefde op het eerste gezicht. Toen ze zes jaar later in Frankrijk een winkel van Karma Koma binnenstapte, ervoer ze datzelfde gevoel. “Ik nam contact op met Karma Koma en twee dagen later zat ik op het vliegtuig naar Corsica. Drie jaar geleden opende ik de winkel in Leuven. Daarvoor werkte ik als producent voor televisie, maar ik zocht iets anders om mijn werk beter te kunnen combineren met mijn twee kinderen.”
Vandereycken heeft drie jaar gewerkt om het merk in België uit de grond te stampen. “ Ik koos voor Gent als tweede locatie omdat het een bruisende stad is, te vergelijken met Leuven. Al zijn Gentenaars iets gedurfder. Ook de kledij van Karma Koma heeft steeds een speciaal detail.”
De kledij wordt gemaakt door een klein bedrijf in Bali. Wereldwijd zijn er maar zo’n vijftien winkels. De naam Karma Koma komt van de titel van een nummer van Massive Attack. Laurence Appietto, de hoofdontwerpster, ontwerpt vaak op basis van muziek.