afleidingskanaal-leie

Containervervoer op Oost-Vlaamse waterwegen neemt met 4,5 procent toe

Voor het zevende jaar op rij is het containervervoer op de Vlaamse rivieren en kanalen toegenomen. Dat melden de Vlaamse waterwegbeheerders nv De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal nv, die samen verdergaan als De Vlaamse Waterweg nv. 2016 was met ruim 750.000 vervoerde eenheden opnieuw een recordjaar. Het betekent een toename met 62.000 eenheden of 9 procent ten opzichte van 2015, dat ook al een record liet optekenen.

Bedrijven vinden steeds beter hun weg naar het water. Op het Vlaamse kanalennet werd in 2016 in totaal 70,5 miljoen ton goederen vervoerd, een stijging van meer dan 3 miljoen ton of 4,5 procent. In onze regio blijft het containervervoer nagenoeg gelijk ten opzichte van 2015. Op uitzondering van de Dender valt er ook in Oost-Vlaanderen een positieve, gemiddelde groei van ruim 4,5 procent te noteren. De Ringvaart om Gent vertegenwoordigt met ruim 19,5 miljoen ton meer dan 25 procent van de Vlaamse trafiek. Daarna volgen het Kanaal Gent-Brugge met ruim 11 miljoen ton, de Leie met 10 miljoen ton en de Boven-Schelde met 8,7 miljoen ton. De Dender is goed voor 554.553 ton, maar daar vonden vorig jaar baggerwerken plaats.

Deze maand gaat De Vlaamse Waterweg nv van start, de fusie van De Scheepvaart en Waterwegen en Zeekanaal. “Onze waterwegen zijn een belangrijke schakel in duurzame en betrouwbare mobiliteit in Vlaanderen. Met de opwaardering van het Albertkanaal, de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het kanaal naar Charleroi willen we deze evolutie verder versterken”, zegt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De Scheepvaart en waarnemend gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal nv. “Onze fusie geeft ons ook de nodige slagkracht om van de Vlaamse waterwegen echte snelwegen te maken. Als één beheerder gaat De Vlaamse Waterweg nv in volle vaart de toekomst tegemoet.”