Wie dacht dat vernieuwende retailinitatieven enkel in Berlijn, Amsterdam of New York te vinden zijn, heeft het verkeerd voor. Want ook in Vlaanderen tonen diverse retailers, met name in de modesector waarvan nu bijna dagelijks wordt herhaald dat hij het niet makkelijk heeft, dat ze de armen niet laten zakken.
Micky De Kimpe en Francis Janssens hebben in Hamme al een kwarteeuw een kledingzaak. Vroeger stond die bekend onder de naam Yes, nu is het een heuse conceptstore geworden met de naam Mensville. Daar verkopen de dynamische zaakvoerders niet alleen kleding maar ook Spaanse wijn, lekkere koffie en sinds kort ook kunst. “Het is spijtig dat de media vaak alleen aandacht hebben voor vernieuwende concepten in de steden, terwijl wij hier in Hamme een echte “hidden treasure” hebben”, lacht Micky De Kimpe.
“Als kleine retailer moeten wij alle zeilen bijzetten om weerwerk te bieden aan de grote ketens en de concurrentie van het internet. Omdat wij nooit de grootste of de goedkoopste winkel kunnen zijn, hebben wij ervoor gekozen om ook producten te verkopen in de winkel die ons na aan het hart liggen, namelijk originele Spaanse wijnen en ambachtelijke Italiaanse espresso, geserveerd volgens de regels van de kunst. Met het verkopen en exposeren van kunst willen wij het authentieke karakter van onze winkel nog meer in de verf zetten.”
Het woord autenthiek klinkt vaak uitgehold, maar is bij Mensville volkomen op zijn plaats. “Onder meer een opvouwbare kajak uit de jaren zestig en een radiomeubel en een weegschaal uit de jaren vijftig zorgen voor een uniek cachet. Net trouwens als de muziek die Micky De Kimpe zelf samenstelt en die varieert van electro jazz tot soul en reggae. “We willen in alles een beetje eigenzinnig en uniek zijn”, lacht Micky De Kimpe. “Ook in de aankoop van onze collecties. Daarom vertrouwen we erop dat het feit dat het niet zo evident is om ons te vinden, toch een bepaald type klanten aanspreekt en dat ze daarom de moeite zullen doen om tot in Hamme te komen voor een unieke winkelervaring.”