GENT – Het Gentse communicatiebureau Comm‘sa, bekend om zijn communicatie met oog voor de samenleving, is beducht voor een te snelle “back to normal” na corona en wil mensen warm maken om strijdbaar te blijven tegen onder meer besparingen in de zorg. Zaakvoerder Carlos Boidin lanceerde daarom de hashtag #solidaristrijd en een nieuw bankbiljet.
Comm’sa is actief sinds 1991 in communicatie voor bijna uitsluitend social profit campagnes en organisaties die de samenleving leuker en meer solidair willen maken. Het zijn als het ware pioniers rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder impuls van zaakvoerder Carlos Boidin lanceert het communicatiebureau nu de campagne #solidaristrijd.
Boidin legt uit: “Voor de coronacrisis zaten we in een stroomversnelling waarin alles efficiënter en met een groter rendement moest. Alles werd bekeken vanuit economisch perspectief en de staat moest afzwakken. Er kwamen besparingen in de gezondheidszorg en cultuursector. Door de coronacrisis hebben we allemaal gemerkt dat de mogelijkheid om terug te vallen op tijdelijke werkloosheid en publieke gezondheidszorg, allemaal met steun van de overheid, cruciaal zijn in de samenleving. Het systeem heeft zijn waarde bewezen. De vraag is of we na de lockdown terug gaan naar business en politics as usual, of we de solidariteit die we nu zien gaan blijven aanscherpen?”
Besparingen gezondheidszorg en cultuur
“De coronacrisis zorgt ook voor een enorme schuldenberg. Dat geld zal ergens gehaald moeten worden. We roepen daarom op voor waakzaamheid zodat het verhaal van voor de crisis zich niet herhaalt. Het is duidelijk dat we niet moeten besparen op de gezondheidszorg”, vervolgt Boidin. “Nu we plots zonder cultuur vallen, merken we ook plots hoe hard we het missen. We zijn blij als muzikanten voor een rusthuis gaan spelen en vinden het fantastisch als acteurs een video opnemen om ons een hart onder de riem te steken. Laat ons vooral niet vergeten dat deze sector hard lijdt en ook na de crisis onze steun hard nodig zal hebben.”
Nieuw bankbiljet
Om de mensen wakker te schudden, lanceert Comm’sa de komende weken verschillende berichten op sociale media onder de hashtag #solidaristrijd. “We bieden geen oplossing en iedereen doet hiermee wat hij wil, maar we willen de mensen wel alert maken van wat er nog komt.”
Eén van deze acties was het voorstel voor een nieuw bankbiljet waarop een zorgverlener met mondmasker afgebeeld staat. Boidin verduidelijkt: “Op bankbiljetten worden meestal figuren afgebeeld die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis. Laten we dan nu ook de helden van de zorg op deze manier eren.” Het bericht ging inmiddels viraal op sociale media.