Veel ondernemers weten niet dat hun bank een kredietrating van hun bedrijf berekent. Of ze zijn er wel van op de hoogte, maar denken dat ze toch geen vat hebben op dat cijfer. Niets is minder waar: actief werken aan je financiële gezondheid helpt om je reputatie bij je huisbankier te versterken.
Met kredietratings schatten financiële instellingen je kredietwaardigheid in. Een rist financiële en niet-financiële indicatoren gaan mee in de berekening: van de evolutie van je rentabiliteit over fiscale en sociale schulden tot de commerciële relatie met je bank. Hoe beter je rating, hoe sterker je reputatie bij je bank. Anders gezegd: hoe gemakkelijker je een krediet los krijgt aan een interessante intrestvoet. Maar heb je wel een vat op die rating? Op sommige indicatoren niet, zoals de sector waarin je actief bent. Is dat de horeca, bouw of een andere branche die gevoelig is voor faillissementen? Dan zet dat een domper op je kredietwaardigheid.
Het goede nieuws is dat je aan veel andere indicatoren wél actief kan werken. Denk maar aan je solvabiliteit, je werkkapitaalbehoefte of je winstgevendheid. Ook de relatie met je huisbank zelf gaat mee in de formule, dus hou die optimaal. Dat doe je bijvoorbeeld door geen achterstanden op te lopen op je aflossingen.
Kan je wel wat inzicht gebruiken bij je kredietrating? Dan is je accountant de juiste persoon op de juiste plaats. Als jouw klankbord zal die je aangeven waar je best op let en hoe je de zwakkere punten in je onderneming aanpakt.
Daarom is het zo belangrijk om ook je ambities op lange termijn te delen met je accountant. Met welke plannen loop je in je hoofd en wat wil je tegen wanneer realiseren? Zo kan je samen met je accountant je kredietrating stap voor stap verbeteren en je investeringsdossier tot in de puntjes voorbereiden.