Cobofisk lanceert nieuwe samenwerkingsvorm tussen boekhouder en klant

0000000000coopmanSedert jaar en dag wordt de boekhouding van heel veel KMO bedrijven volledig ingeboekt en verwerkt door de externe boekhouder. In 2004 was fiscaal adviesbureau Cobofisk uit Aalter er als een van de eersten bij om het internetboekhouden aan te bieden, waarbij klanten via de cloud toegang kregen tot hun boekhouding. Boekhoudsoftware werd de jaren nadien langzaam betaalbaarder en meer en meer bedrijven begonnen zelf boekhoudsoftware aan te schaffen en zelf hun boekhouding te doen.
“Dit had heel veel voordelen, maar er waren ook nogal wat nadelen aan verbonden”, zegt Luc Coopman (foto) van Cobofisk. “Heel snel ontwikkelden zich diverse boekhoudpakketten, waarbij zowel de ondernemer als de boekhouder toegang hadden tot het systeem, en waarbij er mits goede afspraken gezamenlijk aan een boekhouding kon gewerkt worden. Ook deze softwareontwikkeling kende een gezonde groei, maar al geruime tijd geleden werd duidelijk dat ook deze manier van werken zijn beperktheden had.”Door het samenbrengen van diverse bestaande technologische mogelijkheden geeft Cobofisk deze week echter de definitieve start van alweer een nieuwe evolutie, waarbij de uitwisseling van facturen en bankuittreksels tussen klant en boekhouder sneller, eenvoudiger (rechtstreeks van bij klant in boekhoudpakket in de cloud), en accurater verlopen.

“De nieuwe scantechnologie gecombineerd met zelflerende software zorgt er bovendien voor dat zowel de ondernemer als de boekhouder aanzienlijk minder tijd in de verwerking van de boekhoudkundige stukken moeten steken, en toch resulteert de nieuwe samenwerkingsvorm in snellere en correctere boekhoudkundige informatie”, geeft Luc Coopman aan. “In de nieuwe manier van samenwerken doet de klant zelf maximaal het voorbereidende administratieve werk, en doet de boekhouder op een zeer tijdbesparende manier de semi- geautomatiseerde verwerking van de facturen en bankuittreksels.”

Het resultaat is volgens Cobofisk dat de ondernemer veel tijd bespaart door het uitsluiten van dubbel werk en dat de boekhouder heel veel tijd bespaart door het feit dat de boekhoudkundige verwerking heel sterk geautomatiseerd wordt. Bij inboeking van verkoopfacturen is er amper nog een controle nodig, en de software leest verder zodanig goed de aankoopfacturen, dat er reeds in meer dan 80% van de facturen een volledige herkenning is van deze factuur, waardoor er enkel nog moet afgetikt worden voor akkoord. Door het direct daaraan koppelen van het inboeken van bankuittreksels via codabestanden wordt het dagelijks of wekelijks koppelen van betalingen aan facturen ook heel sterk vereenvoudigd, hetgeen terug belangrijke tijdsbesparingen met zich meebrengt.

“Het eindresultaat is dat er een dagelijkse informatie-uitwisseling mogelijk is tussen klant en boekhouder”, aldus nog Luc Coopman. “De klant heeft bovendien de zekerheid heeft dat hij enerzijds alles onder controle houdt, en dat anderzijds zijn boekhouding van een hoog niveau is, gezien de concrete verwerkingen dagelijks door de boekhouder uitgevoerd worden. De boekhouder dient veel minder eenvoudig administratief tikwerk te doen, en kan zich 100% toespitsen op het afleveren van kwalitatieve boekhoudingen. De vrijgekomen tijd kan hij bovendien gebruiken, om aan zijn klanten bijkomende adviesverlening op maat aan te bieden. Gedaan dus met het manueel bijhouden door de klant van allerlei manuele lijsten. Gedaan met zeer laattijdige uitwisseling van gegevens tussen ondernemer en boekhouder. Het nieuwe systeem maakt het voor de onderemer mogelijk om in deze zeer snel evoluerende wereld op dagbasis over de meest actuele boekhoudkundige informatie te beschikken, en zo de best onderbouwde beslissingen te nemen.'”