MALDEGEM – Zitsta.be ontwikkelde samen met Econocom een circulair aanbod van kantoormeubilair. Bedrijven kopen niet langer hun bureaus in één keer aan, maar ze leasen ze voor 60 maanden.
Zit Sta levert en installeert in hoogte aanpasbare bureaus en ergonomische stoelen van Duitse kwaliteit. Het is een brand van Buro International met showroom in Maldegem en testcentra in Gentbrugge en Lochristi. Vanuit een strategische groeivisie op gezonde kantoorinrichting en vanuit de toenemende vraag naar een circulair aanbod vanwege de eindklanten, biedt Zit Sta voortaan as-a-service kantoorinrichting aan. Ze doet dit samen met Econocom als financiële partner.
Noodzaak aan omdenken in de kantoorindustrie
“Het huidige shake-hands model van aankoop en verkoop kent in veel gevallen zijn beperkingen”, zegt Jeroen Van den Bossche, CEO van Buro International. “Ik geloof in de evolutie in richting van gebruiksmodellen eerder dan eigendom.”
“Het omdenken moet ook gebeuren op het vlak van het inkoopproces. Facility Managers focussen nog te hard op prijs, terwijl er binnen organisaties duizenden
euro’s worden besteed aan lonen, opleidingen,… Of ze werken aan hypermoderne werkomgevingen, maar plaatsen dan meubilair van 20 jaar oud. Een gemiste kans”, voegt Jeroen vol overtuiging toe. “Met een Zit Sta bureau is de kost zo terugverdiend, dankzij de verhoogde alertheid van de werknemers.”
Circulaire oplossingen voor kantoorinrichting
Jeroen Van Den Bossche gelooft sterk in de circulaire economie voor kantoorinrichting. “Wij geloven in het servicen van bijvoorbeeld stoelen tijdens de levensduur, in de reparatie waar nodig, maar ook in de terugname. Het gebruikte kantoormateriaal kan immers – mits goede segmentatie van de markt – worden aangeboden aan KMO’s of aan particulieren. Ik zie dit circulaire model als een inclusief model waarbinnen iedereen zijn plaats heeft.”
Groeimogelijkheden dankzij as-a-service
Vandaag ziet Zit Sta dat vooral grote bedrijven bereid zijn om na te denken over de optimale inrichting van digitale, future-proof werkplekken. KMO’s denken nog veel meer vanuit producten, minder vanuit totaalconcepten. “Daarnaast constateren we ook een reële kapitaalsbehoefte bij de eindklanten.”
Eén van de eindklanten van Buro International was geïnteresseerd in het Zit Sta concept van Bruo International, maar stelde gespreide betaling als voorwaarde.
“Een vraag die trouwens steeds vaker voorkomt”, voegt Jeroen toe.
De shift van een verkoopmodel naar een as-a-service model brengt een aantal boekhoudkundige en operationele implicaties met zich mee voor de leverancier. “In de eerste plaats kan je omzet en marge niet upfront boeken, hetgeen natuurlijk een serieuze impact heeft. Je moet voorfinancieren. Je blijft zelf eigenaar, dus je moet activeren op de balans, en je werkt met schuldvorderingen. Dat is goed voor een aantal dossiers, maar eens je over grote volumes praat, zag ik de bui van solvabiliteitsproblematiek al hangen”, aldus Jeroen. “Ook de facturatiestroom dient aangepast van een éénmalige factuur naar periodieke facturen. De opvolging van die facturen en eventuele aanmaningen vergt meer tijd en energie.”
Zoektocht naar de ideale partner
Om geen bottleneck m.b.t. solvabiliteit bij zichzelf te creëren, zocht Buro International naar een externe financieringspartner. Deze sparring partner vonden ze in Econocom, dat een off-balance financieringsoplossing op 5 jaar bood. “Ik zocht een partner met as-a-service expertise, die de bereidheid vertoonde om te helpen in de proeftuin van de future-proof digitale werkplek, die mee kon helpen om onze visie gestalte te geven en flexibel te financieren, om de rol als integrator op te nemen. Econocom biedt ons de financiële mogelijkheden om aan de circulaire, as-a-service vragen van onze eindklanten te voldoen.”
Zit Sta is inmiddels vaste bureauleverancier voor onder andere Arteveldehogeschool, Omega Pharma, Volvo, Welda, Oxygen, Odisee Hogeschool en UGent.