Christian Daems: "Beacontechnologie biedt bedrijven ongekende nieuwe kansen"

beacon Christian Daems, oprichter en eigenaar van het consultingbureau Faces of Content uit Buggenhout is helemaal in de ban de beacontechnologie. “Beacons zijn in feite kleine brokjes technologie die op diverse plaatsen in verkooppunten of in openbare plaatsen hangen en die het signaal van smartphones opvanen. Dat kan in de retail voor een echte revolutie zorgen, maar ook in andere sectoren zijn er mogelijkheden.”

Daardoor kunnen consumenten, afhankelijk van de plaats in het verkooppunt waar ze zich bevinden berekende gepersonaliseerde berichten krijgen die voor hen op dat moment van nut kunnen zijn. Relevantie is dus het sleutelwoord. “De beacontechnologie biedt de de retail dan ook gouden kansen”, zegt Christian Daems.

“Het Amerikaanse onerzoeksbureau Forrester  berekende onlangs dat meer dan 52% % van de Amerikaanse retailverkopen in een fysieke winkel worden beïnvloed door onlinegebruik, hetzij tijdens het winkelen of tijdens de inspiratiefase vooraf. Beacontechnologie kan hier een grote rol in gaan spelen. Vandaar dat verschillende retailers met deze technologie aan het experimenteren zijn en dat ik verwacht dat die technologie een snelle doorbraak zal realiseren.”

Daems heeft ondertussen opgemerkt dat er nog andere mogelijkheden zijn. “Een mooi voorbeeld van Fan Engagement en Customer Experience is de uitrol in 28 stadions van de Amerikaanse baseballliga MLB. Via de beacondetectie in de stadions krijgen mensen naargelang van hun locatie, relevante informatie. Van zodra mensen in de nabijheid van het stadion zijn, komt er al informatie. De Fan Experience begint al voor het evenement, op het parkeerterrein of in de omliggende horeca gelegenheden. Door al in een vroeg stadium relevante berichten te versturen, neemt het engagement toe maar ook het gemak. Zo kunnen beschikbare parkeerplaatsen aangeduid worden, bestellingen voor horecapunten en shops geplaatst worden of de wachtrijen aan de ingang van het evenement verkort worden.”

Daems is ervan overtuigd dat de beacontechnologie veel meer zal zijn dan een hype en geeft hier met zijn bedrijf in het najaar dan ook verschillende opleidingen over.