Sinds januari van dit jaar stond het pand van de voormalige Louis Delhaize in de Veldstraat leeg. Daan Van Droogenbroeck kocht het pand en heeft er nu, na een half jaar verbouwen zijn eigen winkel en chocoladeshowroom. “Ik ben hier vorig jaar al eens komen kijken naar het gebouw en ik was meteen verkocht”, zo begint de jonge ondernemer zijn verhaal.
“In 2019 ben ik begonnen als student-zelfstandige. Ik volgde toen les aan Ter Groene Poorte in Brugge en wou graag een eigen zaak opstarten. Ondertussen kon ik ook mijn specialisatiejaar als Meester-Chocolatier afwerken. Ik ben letterlijk begonnen in de garage bij mijn ouders.” Al snel wist de jongeman een cliënteel op te bouwen van hotels, restaurants tot zelfs warenhuizen.
Eindwerk
“In het derde middelbaar ben ik de richting bakkerij beginnen te volgen. Een keuze waarvan het zaadje al in het zesde leerjaar is geplant. We moesten toen als eindwerk iets maken en ik besloot om roomhoorntjes te maken. Ik was nooit de beste leerling van de klas en had vaak mindere resultaten. De leerkracht zag dat ik gedreven was en dat ik helemaal openbloeide door bezig te zijn met die roomhoorntjes. Hij heeft me toen aangeraden om voor de hotelschool te gaan.”

In zijn nieuwe winkel wil Daan niet zomaar enkel pralines verkopen. “Ik heb hier ook een showroom ondergebracht met de nodige ruimte van 190 vierkante meter voor workshops en demo’s. Vooral de ervaring voor de bezoekers is belangrijk. Het hele gezin moet hier tevreden naar buiten kunnen gaan. Daarnaast blijf ik ook leveren aan mijn zakelijke klanten zoals de restaurants en warenhuizen.”
In tegenstelling tot zijn merknaam Chocolatier Daan, waarmee hij aan supermarkten levert, kiest hij voor zijn winkel voor een iets andere naam. “De winkel heet Hecho by chocolatier Daan. Een bewuste keuze om verwarring tegen te gaan. De producten die hier te koop zijn bevinden zich in een iets hoger segment dan die voor de supermarkten. Het mag hier allemaal net iets meer zijn. Hecho is Spaans voor gemaakt en verwijst dus naar het feit dat alles hier eigenhandig en vers is bereid.”
Drie assortimenten
Tijdens de openingsdagen is er altijd een voorraad pralines, huisgemaakte koekjes en macarons aanwezig. “Ik heb drie assortimenten pralines. De eerste zijn de pralines met de klassieke smaken, daarnaast zijn er de fruitige pralines en tot slot heb ik ook pralines met wijnaroma’s. Om die te ontwikkelen ben ik wel een tijdje bezig geweest. Momenteel heb ik dertig verschillende soorten pralines, maar die moeten na Nieuwjaar uitbreiden naar zestig.”
“Ik wil zo weinig mogelijk overschotten hebben. Chocolade is een luxeproduct dat ik voor iedereen toegankelijk wil maken. Ik werk voor mijn chocolade met cacaobonen uit Mexico omdat ik daar weet van waar de bonen komen en wie het geld ontvangt. Ik wil heerlijke, maar vooral eerlijke chocolade kunnen aanbieden.”
Na Nieuwjaar komt ook de nieuwe website online en intussen vonden ook al de eerste klanten de weg naar de workshops. “Vanaf vijf personen kan iedereen hier drie uur lang zijn eigen creaties komen maken”, aldus de chocolatier.