Het opladen van de trucks gebeurt via snelladers op de site in Lokeren. Daar opende de chocoladefabrikant drie jaar geleden, naast de E17, een gloednieuw distributiecentrum. Het gebouw werd ontworpen en gebouwd door ontwikkelaar van logistiek vastgoed WDP dat het op zijn beurt verhuurde aan Barry Callebaut.
Lees ook: Barry Callebaut verkoopt 1,1 miljoen ton chocolade meer dan voorheen
“We bekijken constant alle noden van onze klanten om hun logistieke activiteiten niet alleen zo efficiënt mogelijk maar ook zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Daarom hebben we met WDP ook voluit geïnvesteerd in de laadinfrastructuur om de trucks snel en efficiënt te kunnen laden”, zegt Svetlana Nikolayonok, businessdeveloper bij WDP Energy.
Snelladers
Om de elektrificatie van het logistieke transport tussen Wieze en Lokeren te vergemakkelijken, heeft Barry Callebaut twee Alpitronic Hyperchargers geïnstalleerd, elk met een capaciteit van 300kW.
“Met die laders worden de vrachtwagens snel en efficiënt opgeladen, zodat de volcontinu-operaties van Barry Callebaut kunnen doorgaan”, legt Bart van der Pluym uit, CEO van 50Five, de specialist in laadoplossingen die bij dit project betrokken is.
Hoeveel elektrische trucks betrokken zijn in de operatie, wordt niet onthuld in het bericht. De belangrijkste uitdaging? Het constante gebruik van de trucks met minimale uitvaltijd om op te laden.
“Er is zeer weinig tijd om op te laden”, zegt Wannes van Rysselberghe, logistiek manager bij het Barry Callebaut Global Distribution Center. De oplossing bestaat uit een innovatieve planning en de installatie van oplaadstations met een hoge capaciteit, zodat er 24/7 ononderbroken kan worden gewerkt.
Het magazijn van Barry Callebaut in Lokeren beschikt over zonnepanelen die op piekmomenten 4 MW aan zonne-energie opwekken en werkt ook met geothermie voor verwarming- en koelingsprocessen.