Windrose is een jonge Chinese start-up die een beloftevolle elektrische truck ontwikkeld heeft. Het bedrijf richtte eind april een Belgische vennootschap op, die van CEO Wen Han (34) een beperkt startkapitaal van 61.500 euro meekreeg. Het Belgische vehikel heeft nu ook een invulling met de eerste vestiging van Windrose op Europese bodem.
Op terreinen van het transportbedrijf Gilbert De Clercq in Zele komt een ‘operationele basis’ die bestaat uit een kantoor en een werkplaats. “Dit markeert de eerste fase van onze strategische roadmap en legt de basis voor toekomstige uitbreiding”, zegt Han. Volgens de Windrose-oprichter “bestaat de volgende fase uit het verhuizen van onze activiteiten naar een industriële site in het Antwerpse havengebied”. Daar moeten “de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten en de assemblagefabriek” komen, luidt het. In die fabriek zouden vooral in China gemaakte onderdelen van e-trucks in elkaar geschroefd worden.
Het is al langer duidelijk dat Han in Europa een plek zoekt voor een assemblagefabriek en dat hij vooral op Antwerpen aast. De site moet tegen 2027 zowat 10.000 e-trucks per jaar maken. De fabriek en het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum zijn volgens Han samen goed voor zowat 3.000 jobs en een investering van 300 miljoen euro. Daarnaast hoopt de CEO een batterijfabriek te kunnen bouwen in Frankrijk.