Team grid

Cheqroom trekt divers en multicultureel team aan ondanks krappe arbeidsmarkt

GENT - Cheqroom is een Gentse start-up die videoproducers en materiaalbeheerders helpt om hun film- en opnameapparatuur te beheren. In België eerder onbekend, maar met klanten als Amazon, Google, Airbnb en Electronic Arts is Cheqroom een goed bewaard geheim. Toch slaagt de Gentse start-up erin om een divers en multicultureel team aan te trekken met overwegend vrouwen. Een positie waar andere start-ups en bedrijven tout court van wegdromen, zeker nu er volgens onderzoek van de Economic Risk Management Group (ERMG) een ‘war on talent’ aan de gang is sinds de heropleving van de economie na de coronacrisis.

De West-Vlaamse Vincent Theeten vestigde zich een paar jaar geleden in Gent met Cheqroom. Een bewuste keuze, zo blijkt. “Om een kans te maken in de war on talent is de locatie van je bedrijf cruciaal. Wat Gent daarin zo uniek maakt is de talent pool en de mindset. Er zijn veel andere tech start-ups en scale-ups wat ook de kans geeft om talent aan te trekken dat op zoek is naar een nieuwe uitdaging.”

Daarnaast valt veel talent voor de internationale klanten die Cheqroom op haar conto heeft staan. “Vooral het feit dat we actief zijn in de VS, spreekt tot de verbeelding”, vult Theeten aan. “Het feit dat we erover denken om daar op termijn een kantoor te openen blijkt niet enkel van belang om dichter bij onze klanten te zijn maar ook om talent te overhalen om voor ons te kiezen.”

Multicultureel team

“Als bedrijf staan wij zeer sterk open voor buitenlandse en multiculturele werknemers. Wij geloven dat talent geen grenzen kent. Zolang je engels spreekt, maakt het ons eigenlijk niet uit van waar je bent of welke andere talen je spreekt. Die mix in achtergronden en culturen vormt een gigantische meerwaarde voor onze klanten die overal ter wereld zitten en dus ook multicultureel zijn”, zegt Eveline Van Belle, HR Manager bij Cheqroom. Hoe ze dat talent aantrekken? Voornamelijk via LinkedIn en Indeed. Daarnaast is ook het eigen netwerk van de medewerkers belangrijk. Van Belle vult aan: “De meeste van onze buitenlandse medewerkers wonen wel in Gent of Antwerpen. Zij zijn vaak actief in de expat community waar er zich heel veel talent bevindt.”

Video’s tonen bedrijfscultuur

Om ervoor te zorgen dat het juiste type mensen solliciteert, gebruikt Cheqroom iets dat ze goed kennen: videoproducties. In die video’s tonen ze wie ze echt zijn, door bijvoorbeeld ook bloopers toe te voegen aan de montage. Sollicitanten zien heel snel of ze zich zullen thuis voelen of niet, wat ervoor zorgt dat 8 op de 10 sollicitanten een ‘culturele fit’ is.

Die culturele fit is heel belangrijk bij Cheqroom. Zo wordt er in de eerste plaats gekeken of je goed past bij het bedrijf, en of je jou kan spiegelen aan de waarden en normen. Als dat goed zit, is de jobomschrijving geen strikte omkadering maar eerder een richtlijn waar HR en de kandidaat samen de invulling bekijken. “Op die manier gaan we ook om met spontane sollicitaties”, vertelt Van Belle. “Ik zie bij collega’s dat die te vaak naast zich neergelegd worden. Maar als er een schaap met vijf poten passeert, en alles zit goed, dan laten we dat niet zomaar gaan! We bekijken dan hoe we die persoon zinvol kunnen inzetten in ons bedrijf.”

Vrouwvriendelijke omgeving

Tot slot slaagt Cheqroom er in om in de tech & start-up wereld, die vandaag nog sterk gedomineerd wordt door mannen, vooral vrouwen aan te trekken. “In ons management team zitten er twee vrouwen en drie mannen. Dat is procentueel al een groot aandeel als je vergelijkt met andere bedrijven. Ergens kan je zeggen dat je de juiste persoon voor de juiste rol moet zoeken en dat sekse niet zou mogen meespelen. Maar het heeft er ook mee te maken dat je de juiste omgeving creëert voor vrouwen om te kùnnen meespelen. Zo geven wij mama’s bijvoorbeeld erg veel flexibiliteit om hun werk naar hun eigen mogelijkheden in te plannen. Ook al zijn en blijven we een tech bedrijf dat hard gaat, we geven enorm veel vertrouwen en vrijheid aan onze werknemers. Zo kunnen zij hun work/life balans zelf regelen en dat wordt duidelijk geapprecieerd”, sluit Theeten af.

Cheqroom werd opgericht door CEO & Founder Vincent Theeten in 2014 en telt vandaag 32 medewerkers.