GENT – Clever ontwikkelt chatbots op basis van klantengedrag zodat bedrijven de communicatie met hun klanten deels kunnen automatiseren. De Gentse start-up van Maarten Verschuere zoekt nu 50.000 euro financiering via het online investeringsplatform WinWinner. De totale financieringsbehoefte van Clever bedraagt 130.000 euro. Het bedrijf wil deze winwinleningen als hefboom gebruiken om de overige 80.000 euro op te halen bij de bank.
Lang aan de telefoon hangen om een vraag te stellen aan een klantendienst, het is niet meer van deze tijd. Door het grote aantal beschikbare communicatiekanalen zijn klanten het gewoon geworden om snel antwoorden te krijgen op hun vragen. Echter stellen ze vaak dezelfde vragen: “Wat zijn jullie openingsuren?”, “Hoe zit het met mijn bestelling?”, “Ik kan niet meer inloggen op mijn account”,… Als je personeel moet inzetten om telkens op deze vaak terugkerende vragen te antwoorden, kunnen je kosten als bedrijf hoog oplopen.
Chatbots
Chatbots bieden een oplossing hiervoor: op basis van de input van de klant formuleert het systeem automatisch en onmiddellijk een antwoord waarmee de klant verder kan. Indien de vraag te moeilijk is voor de chatbot, kan een medewerker natuurlijk nog altijd zelf een antwoord geven.
Clever, opgericht door Maarten Verschuere, heeft een eigen technologie ontwikkeld om snelle en betaalbare chatbots te creëren die in verschillende contexten kunnen ingezet worden.
Conversie verhogen
Clever analyseert klantengedrag en ontwikkelt voor haar klanten chatbots die ze kunnen inzetten als communicatiemiddel, doorgaans als onderdeel van hun website. “Chatbots zijn niet alleen een tool voor customer service, maar kunnen ook een manier zijn om leads binnen te halen en zo de conversie van je bestaande website te verhogen.”
Geconnecteerd met CRM
De chatbots van Clever zijn intussen beschikbaar in zo’n 12 talen. Bovendien kunnen ze geconnecteerd worden met het CRM-systeem van het bedrijf. Als een klant bijvoorbeeld vraagt waarom hij zijn krant niet ontvangen heeft, kan er via de koppeling tussen de chatbot en het CRM-systeem meteen nagekeken worden of zijn abonnement eventueel verlopen is..
Investeer mee in Clever
Clever kent een snelle groei en is op zoek naar financiering om deze groei verder te ondersteunen. De extra financiële middelen wil het bedrijf gebruiken om het product verder te ontwikkelen en gebruiksvriendelijker te maken. Daarnaast zal de bijkomende financiering ook gebruikt worden om te werken aan de zichtbaarheid van Clever.
“Het aantal aanvragen voor chatbot-demonstraties is dubbel zo groot als het totaalaantal reeds geproduceerde bots. Dat belooft dus voor de toekomst”, zegt Verschuere.
Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het jaar
Door het indrukwekkende groeiverhaal van Clever werd Maarten Verschuere bovendien genomineerd voor de award van Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het jaar door JCI, een netwerk van ondernemers. Op hij deze award wint leest je volgende week op Made in.